Embrace globalization – don’t fight it!

Copenhagen Airport is the stage of two labor conflicts: 1) SAS cabin crews object to being transferred to a subsidiary with less favorable working conditions, and 2) Danish labor unions object to Ryanair’s policy of not negotiating with unions. Labor unions protect current privileges while airlines strive for lower costs. A classical conflict which builds on the assumption that employees and employers have opposite interests. Behind both conflicts is the increasing globalization of the labor market: Why should airlines pay more for a Danish cabin attendant that does the same job as a Latvian colleague who is willing to work for maybe 50% salary?

I don’t think labor unions can successfully meet the challenge of globalization with conflict: Companies constantly strive to be competitive and therefore they  employ the people who add most value. Competition is the main source of wealth: Just think of how steeply airfares have dropped over the last ten years, and how many people have therefore now been able to travel.

Ryanair offers a lousy employment package from a Danish point of view and therefore probably no Danes will apply for jobs in Ryanair as long as they have unemployment benefits that are more generous. This is fair. Fortunately for Ryanair there are thousands of people from less privileged countries who will go out of their way to work for Ryanair. This is also fair.

The Danish labor unions meet both the Ryanair and SAS challenges with conflict. Why not embrace them instead? Why not meet the airlines with dialogue? Ryanair won’t talk, so leave them alone and they will probably fail to get any Danish cabin attendants. Bad luck for them. But SAS and others will be highly interested in working together with unions to find new and innovative ways to create more value by collaborating better: providing better service, eliminating waste, responding faster to changes, reducing costs, coping with sickness, reducing turn-around times and -costs, and more. New solutions don’t emerge in a climate of conflict; they grow out of mutual respect and trust. Such collaboration will lead to more value generated per working hour and a both a good company and a good union make sure that the gains are shared fairly. That’s embracing globalization and that’s what labor unions should do.

Utopia?

2 kommentarer til “Embrace globalization – don’t fight it!”

  1. Frank Calberg

    In your interesting posting, you write about finding “new and innovative ways to create more value”. In this regard, I was thinking that the method http://www.slideshare.net/frankcalberg/brainstorming-the-scamper-method and/or the method http://issuu.com/frankcalberg/docs/brainstormingdisney could be helpful.

  2. Jørgen Lang Jørgensen

    Jeg skriver på dansk, da det er mit modersmål.

    Den konflikt der er i flybranchen er dybest set en kamp for og imod “Den Danske Model”.
    Fagforeningerne kæmper for at bevare den såkaldte danske model og hvis modparten forsøger at bekæmpe de rettigheder, som er tilkæmpet via en overenskomst, så kan der foranstaltes en strejke.

    Retten til konflikt er baseret på en mangeårig praksis fra arbejdsretten, Der er i Danmark en vidtgående ret til at iværksætte en konflikt og sympatikonflikt til støtte for en igangværende konflikt. Det er det vi netop nu ser i konflikten mellem arbejdsgiver og lønmodtager i lavprisselskabet Norwegian, hvor man forsøger at forringe piloternes løn og arbejdsvilkår.
    Når Ryanair på et senere tidspunkt dukker op i Kastrup Lufthavn, så vil de meddele, at de under ingen omstændigheder vil indgå overenskomst, da de fortsat ønsker at have retten til at underbetale deres medarbejdere. En løn som ingen i Danmark kan leve for.
    Der er her, at fagforeningerne nu skal vise, at de stadigvæk har styrke til at bekæmpe dette lavprisselskab.

    Lars Kolind mener, at interesseorganisationerne skal omfavne hinanden. Den omfavnelse vil kun føre til at lavprisselskaberne kvæler fagforeningen og udraderer de kollektive overenskomster og som vil bevirke et fortsat race mod bunden hvad angår løn og arbejdsvilkår med det formål, at reducere deres omkostninger så folk kan flyve eksempelvis til London tur/retur for 1200 kroner – og som ikke svarer til de reelle omkostninger.

    Et andet område, hvor lavprisselskaberne vil reducerer deres omkostninger er på flysikkerheden.
    En EU undersøgelse slår blandt andet fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle flyselskaber generelt har – citat: “For stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”.

    Det jeg er blevet gjort bekendt med er, at alle fly skal gennemgå 4 forskellige checks som er benævnt A,B,C og D.
    For hvert check skal flyet tages ud af drift i kortere eller længere tid.
    Udover at presse piloterne til det yderste både lønmæssigt og i form af antal flyvetimer vil det være fristene at “glemme” et flycheck, da der her er virkelig mange penge at spare, fordi flyet skal tages helt ud af drift. Tillige er der store omkostninger forbundet med servicecheck på flyene.

    Så i kampen for at skaffe sig så billige flybilletter som overhovedet mulig, kan det være, at det er forbrugeren der på lang sigt kommer til at betale den højeste pris.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.