Tillykke SAS – nu skal vi videre!

Hvad ville SAS gøre, hvis de var en UNBOSS virksomhed? Det spørgsmål har jeg fået mange gange mens bølgerne er gået højt. Lad os prøve at svare i fællesskab. Her er mit udspil:

Der er tre grundelementer i UNBOSS: 1. Formål over bundlinje, 2. Engager alle de der går ind for formålet, og 3. Erstat traditionel hierarkisk ledelse med mekanismer.

1. Formål over bundlinje: SAS skal selvfølgelig tjene penge; mange penge for at have råd til at investere i nye fly, nye ruter og bedre service. Men tænk hvis vi formulerede SAS opgave anderledes: At bidrage til at vi skandinaver kan komme ud i verden hurtigt, billigt, komfortabelt og bæredygtigt. Eller kortere: At globalisere Skandinavien.

Forestil dig at SAS valgte det formål og fokuserede alt hvad de gjorde, på netop det: At yde en afgørende indsats for at globalisere Skandinavien.

2. Engagér alle der går ind for formålet: Så ville SAS pludselig have mange venner:

Hvem brænder for at SAS skal tjene penge? Aktionærerne og ikke mange andre.

Hvem brænder for at globalisere Skandinavien? Det gør erhvervslivet, folketinget, kommunerne, og en stor del af befolkningen. Ja hvem brænder ikke for den sag? Uden gode flyforbindelser, ingen nye virksomheder og ingen nye jobs. Ingen store konferencer og ingen udvikling.

SAS kunne få rigtig mange nye venner med det rigtige formål. I UNBOSS kalder vi det den ubegrænsede organisation. Men i en ubegrænseto organisation duer traditionel ledelse ikke. Der skal noget helt andet til:

3. Mekanismer i stedet for hierarki og magt. Det netop overståede “forhandlingsforløb” er prototypen på traditionel industriel, magtbaseret og hierarkisk tankegang: Acceptér disse arbejdsvilkår eller vi lukker!

Et UNBOSS SAS ville gøre noget andet: Droppe årtiers tradition for at ansatte og ledelse er modspillere og erstatte konflikten med én gang for alle at skabe fælles interesse.

SAS markedsværdi er historisk lav; kun godt 2 milliarder kroner. Aktionærerne har allerede tabt næsten alle deres penge. Hvorfor så ikke tilbyde medarbejderne at købe 20% af aktierne for en symbolsk pris, fx. en krone pr aktie med option på 20% mere, hvis det begynder at gå rigtig godt. Naturligvis på betingelse af at de går med på arbejdsvilkår og løn der nogenlunde svarer til resten af markedet. Det ville være en revolution. Et SAS hvor de ansatte opgav rollen som “ansatte” og trådte ind i rollen som medarbejdere. Et SAS hvor alle trak på samme hammel.

Medejerskab er et eksempel på en mekanisme der ændrer spillereglerne i en virksomhed sådan at alle får en fælles interesse i succes. Ingen tvang eller magt, men en mekanisme.

Medejerskab hjælper, men der skal mere til: At ledelsen begynder at involvere medarbejderne i udviklingen af SAS i langt større grad end nu. Der er hundrede eller flere måder at gøre SAS bedre på og medarbejderne ved hvad der virker. Mekanismerne kan man finde i UNBOSS.

Ikke nok med medarbejderne: Gå i ægte dialog med virksomhederne, kommunerne, ministerierne, rejsearrangørerne og alle andre der brænder for at Skandinavien skal blive vinder i globaliseringen. Hvad kan SAS gøre for os og hvad kan vi gøre for SAS? Skype’s kunder sælger Skype til folk der endnu ikke har det. Og de hjælper deres venner med at få programmet installeret korrekt. Vi yder gratis kundeservice for Skype. Fritidssejlere hjælper Søværnet med at overvåge de danske farvande. Frivilligt. Natteravnene patruljerer om aftenen. Uden løn og nattillæg. I alle tre tilfælde er der skabt mekanismer der får folk til at handle til fælles bedste. Det er UNBOSS i praksis.

Derfor skal SAS engagere sine kunder og samarbejdspartnere. Ikke for at forbedre SAS bundlinje, men for at gøre Skandinavien til vinder i globaliseringen. Ledelsens opgave er at inspirere os til at være med og at skabe de mekanismer der gør det muligt. Uden hierarki, magt og struktur.

Et velfungerende SAS er 20 milliarder kr værd eller mere. 40% af det er 8 milliarder. Fordelt på 10.000 medarbejdere er det 800.000 kr til hver i gennemsnit. Ikke at kimse af. Også de gamle aktionærer kan glæde sig: Deres 2 milliarder er vokset seks gange til 12. Set før? Ja, i Oticon 1990-98.

Slaget er ikke tabt endnu. SAS har en dygtig ledelse og en bestyrelse med alle de kompetencer der skal til. Medarbejderne har vist ansvarlighed ved at acceptere dramatisk lønnedgang og længere arbejdstider. Men mindsettet er forældet, både hos ledelse og medarbejdere.

Gir det mening? Kom med dit bidrag. Skriv en kommentar!

6 kommentarer til “Tillykke SAS – nu skal vi videre!”

  1. Lars Christoffersen

    Ja, den største udfordring er at få “kunderne” med på at projektet er for deres skyld også og ikke blot for at nogle bliver rige på at jeg betaler ekstra for at bruge SAS. Folk erkyndige villige til st støtte noget, hvis de er sikre på at det er for et fælles bedste.

  2. Lars Kolind

    Ja! og når du skriver “kunderne” så vil jeg tolke det som “interessenterne”, dvs. kunderne til “projektet” at udvikle SAS. Jeg er overbevist om at det er muligt.
    Er der ikke nogen der er ansat i SAS der læser denne blog? Kender du nogen i SAS – det ville være interessant at få deres kommentarer!

  3. Lars Kolind

    Her er en kommentar fra Frank Calberg, som af uransagelige grunde er havnet i spamfilteret:

    Interesting posting. Here are some ideas:
    Idea # 1
    I noticed that Scandinavian Airlines operate many different websites. Examples: http://www.flysas.com/, http://www.sas.se/, http://www.sas.no/, http://www.sas.dk/, http://scandinavian.net/, http://www.sasgroup.net/. What about just having one, simple website?
    Idea # 2
    Having a look at these websites, I noticed that each of them fills out only about 2/3 of my screen. How about a website that fills out the entire screen?
    Idea # 3
    If / when designing a new website, how about unbossing the process using crowdsourcing / open innovation technique / technology? Thereby, anyone around the world who wants to participate in creating / designing a new website can do so.
    Idea # 4
    What about making more online brainstormings on what to do to save energy / reduce greenhouse gas emissions / use more renewable energy such as solar energy, for example by promoting energy as topic on http://mysasidea.flysas.net/?
    Idea # 5
    How about using https://twitter.com/sas to also continously communicate ideas that come in from people in various brainstormings, for example the ones on http://mysasidea.flysas.net/. Thereby, you could engage / involve even more people around the world in the ongoing innovation. John Kotter mentions that “to move faster and further, you need to pull more people than ever before into the strategic change game, but in a way that is economically realistic. That means not large numbers of full-time or even part-time appointments but volunteers.” http://hbr.org/2012/11/accelerate/ar/3
    Idea # 6
    What about doing more experiments? About 16 minutes into this video http://youtu.be/wxyC3Ywb9yc, Herb Kelleher mentions that 4 people worked voluntarily over about 1½ years on a “no-ticket solution”. Regarding the use of experiments, you might also find this 5 minute video with Scott Cook of Intuit useful http://youtu.be/CEl1TFQVYhk
    Idea # 7
    How about including subtitles in various languages in the videos on http://www.youtube.com/user/flysas? Thereby, people from around the world – including people coming from emerging markets such as Africa or Asia – would better be able to understand the videos. I noticed that on, for example, https://twitter.com/turkishairlines, https://twitter.com/SingaporeAir, and http://www.youtube.com/user/flyethiopian/, communication is done primarily in English.
    Idea # 8
    How about collaborating more closely with train / car / bus / bicycle transportation solutions / services – and that way help people / customer partners travel from a to b as fast, cheaply, comfortably and sustainably as possible? Have a look at, for example, https://twitter.com/copenhagenize
    Idea # 9
    To make the customer experience even better, how about collaborating with spaces where people can work for x hours when they get to / are at a certain location. Examples of possible inexpensive work spaces, you could collaborate with, could be university buildings and/or library buildings.
    Idea # 10
    To help people, including people coming from emerging markets, to work – in an inexpensive way – anytime and anywhere they want to, as they travel from a to b, how about making it possible that people can have open access to internet anytime and anywhere.
    Idea # 11
    Now that passengers can check-in and board a plane using Internet and mobile electronic devices, I was wondering whether it would make sense to also encourage passengers to bring their own food / beverages that they would like to consume during a particular flight. Thereby, each passenger would – so to speak – be his/her own “chef” ;-)

  4. Lars Kolind

    Tak til Frank Calberg for rigtig gode ideer ovenfor. Det er tankevækkende at SAS åbenbart ikke overvåger de sociale medier sådan at en person fra SAS indgår i denne diskussion…
    Kender du nogen fra SAS, så gør opmærksom på dette!

  5. AT 2013 samfundsfag og erhvervsøkonomi « AT 2011

    [...] – en unbossvirksomhed? http://kolindkuren.dk/2012/11/25/tillykke-sas-nu-skal-vi-videre/ Hvad opnås ved nedbrydning af [...]

  6. led lighting x10

    In fact, some of today’s vehicles features LED direct from factory.
    To the Korean Standards Association certified to apply for
    access to the KS mark review and accept the review.

    These futuristic lights are perfect accent pieces to those spaces where you find boring and dull.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.