Formål før profit – hvor svært kan det være?

I KolindKuren var en af de fire hovedpointer at organisationer (virksomheder, offentlige og foreninger) skulle sætte formål før profit. Det synspunkt har vi taget med over i UNBOSS. Rigtig mange er dog stadig uenige heri! At drive virksomhed handler om bundlinje. Basta! Og en offentlig institution der sætter borgerne højere end budgettet, er færdig. Basta!

Her er hvorfor jeg holder fast: En tandpastafabrikant af den gamle skole vil sige: Lad os lave en rimelig god tandpasta til 2 kr. og sælge den for 20 kr pr tube. Lad os bruge 10 kr. til reklamer og et par kroner til andre ting; så er der stadig 6 kr. tilbage til bundlinjen. Super forretning.

Hvis tandpastafabrikanten har læst KolindKuren og UNBOSS vil han gøre noget andet. Først og fremmest vil han lave den bedst mulige tandpasta; også selvom den koster 4 kr. Så vil han involvere Tandlægehøjskolen i at afprøve tandpastaen for at vise at den faktisk giver sundere tænder. Hvis ikke, er det om igen. Mange tandlæger er mere interesserede i at skabe sunde tænder, end at tjene penge her og nu. Dem vil fabrikanten alliere sig med. Ikke med det formål at sælge mere tandpasta, men at sikre sundere tænder. Det er begyndelsen til en bevægelse; den ubegrænsede organisation; og fabrikantens rolle skifter dermed: Han skal ikke bare kommandere med sine 50 medarbejdere, men tværtimod: Han skal være inspirator for folkene på Tandlægehøjskolen og alle de tandlæger der deler passionen om at bidrage til at vi får sundere tænder. Fabrikanten og hans folk skal være UNBOSS for måske 500 “medarbejdere” i den ubegrænsede organisation.

Her er det nye regnskab: 4 kr i fremstillingsomkostninger; 2 kr. for at opretholde et levende netværk af folk der interesserer sig for sundere tænder, 5 kr. til forbrugerinformation, 2 kr. til administration og diverse og så 7 kr. til overskud. Altså større overskud end den traditionelle fabrikant. Plus en meget større fordel. Salget af den gode tandpasta fortsætter med at stige fordi kunder og tandlæger anbefaler den uden at få penge for det. Modsat den traditionelle tandpasta, hvis salg omgående falder når reklametrommerne forstummer, eller når det kommer et andet tilsvarende produkt på markedet.

Allerbedst: Et større overskud gør det muligt at lave endnu bedre tandpasta til næste år.

Prøv at lave et tilsvarende ræsonnement for andre produkter, fx. biler, TV, køkkengrej, værktøj, isoleringsmateriale, pumper, revisionsvirksomhed, dagblade, møbler, legetøj eller?

Hvad kommer du frem til? Skriv en kommentar.

4 kommentarer til “Formål før profit – hvor svært kan det være?”

  1. Per Feldvoss Olsen

    Hej Lars
    Jeg tror jeg har set fejlene i dit (logiske) regnskab: LK: “Modsat den traditionelle tandpasta, hvis salg omgående falder når reklametrommerne forstummer, eller når det kommer et andet tilsvarende produkt på markedet.”

    Problemet er at det tilsvarende produkt, kan laves billiger. Hvis din tandpasta er bedre ende alle andre, så er det vel statens rolle at stoppe de mindre-værdige produkter?

    LK: “Så vil han involvere Tandlægehøjskolen i at afprøve tandpastaen for at vise at den faktisk giver sundere tænder.” – hvilket er scientisme, kan man virkeligt dette…. næ det ved vi at vi ikke kan!

    Så det er korrekt at dette handler om ‘purpose’ – men det betyder også at du må “omtænke” markedet og dets mekanismer?

    Jeg er ikke i tvivl om at du er på rette vej, men markedet virker ikke på den måde – vil du fx forbyde reklame eller er reklame et signal om at der er tale om et “odiøst produkt”… eller er det du tænker mon bare en tilpasset form for Marxisme? (Det kan godt være at Marx havde fat i noget omkring ‘purpose’?)

    Du må med andre ord tænke tanken til ende, hvad ville det betyde at lave Unboss inden for folkekirken?

    Du kan jo prøve at læse nogle af mine indlæg på religion.dk –

    !? Been there, done that….

    Vh Per

  2. Lars Kolind

    Jeg er nu ikke sikker på at Per Feldvoss Olsen har fundet en logisk fejl i UNBOSS! Ræsonnementet er egentlig ganske enkelt: Hvis man kan udforme en virksomhed sådan at den gør en væsentlig positiv forskel for kunderne og hvis man kan levere denne værdi omkostningseffektivt, så har man et rigtig godt grundlag for at lave forretning. Det er ikke statens opgave at stoppe mindreværdige produkter; det er kundernes opgave. Og Internettet giver dem bedre muligheder end nogensinde før for at undersøge hvad der er pengene værd, og hvad der ikke er. Jeg har intet imod reklame; har bare den erfaring at gode kundeanbefalinger er en langt mere omkostningseffektiv måde at markedsføre på.
    Folkekirken: Kunne og burde bestemt unbosses, men jeg er bange for at forhindringerne er for store til at jeg vil give mig an med at prøve.

  3. Helena Risager

    Jeg vil bare sige stort tillykke – lidt forsinket med bogen. Godt at du/I holder fanen højt og sætter formål over profit i UNBOSS. Jeg finder dine tanker meget interessante.
    BH
    Helena

  4. Jan Sjøstrand

    Der er intet nyt i at sætte formål/mening over profit – det ligger implicit det menneskelige sind :)
    Mentalledelse er konstrueret på og virker med disse mentale aspekter.

    Nu har Mentalledelse og Den Mentale Forretningsplan flere år på bagen end Unboss og kolindkuren. Samtidig de “forståelsesrammer” Mentalledelse bygger på er mere end 30 år gamle

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.