Otte råd til iværksættere

I forbindelse med et møde med iværksættere i Silicon Valley i sidste uge opgjorde jeg hvordan det er gået med de 20 virksomheder, jeg indtil nu har været med til at starte. Det var ikke kedeligt. Jeg lavede opgørelsen for de virksomheder jeg selv har været stærkt involveret i; enkelte eksisterede i forvejen, men fik en “ny start” i forbindelse med at jeg kom ind (bl.a. Oticon i 1988). Hvordan gik det?

Branchefordeling: 10 virksomheder har primært drejet sig om software, 2 var konsulentvirksomheder, 2 var servicevirksomheder, 2var i sundhedssektoren, 2 var handelsvirksomheder og 2 var “andet”.

Fiaskoer: 3 virksomheder vil jeg kalde store fiaskoer idet jeg tabte mere end 5 Mkr. på hver af dem. Min største fiasko kostede mig 35 Mkr. 3 virksomheder var mindre fiaskoer idet jeg “kun” tabte nogle få millioner på hver af dem. Altså 6 fiaskoer svarende til 30%.

Hverken – eller: 6 virksomheder gav stort set investeringen tilbage, nogle med tab og andre med gevinst, men ikke noget at råbe hurra for. Det var yderligere 30%.

Succeser: 8 virksomheder eller 40% vil jeg betegne som succeser, 2 af disse endog som meget store succeser som gav investeringen mere end ti gange igen.

Totalt set har iværksætteraktiviteten været en god forretning både for samfundet, for medarbejdere og partnere og for mig personligt. Der er skabt eller bevaret mange arbejdspladser og virksomhederne bidrager markant til samfundet. Jeg er stadig engageret i 9 af virksomhederne og der kender jeg naturligvis ikke slutresultatet. Jeg har placeret virksomhederne i kategori alt efter hvad jeg mindst ville sælge min aktiepost til, hvis jeg fik et købstilbud.

Det er interessant at succes raten ovenfor nogenlunde svarer til hvad litteraturen nævner som tilfredsstillende for venture fonde: 10% store succeser, 30% gode investeringer, 30% tvivlsomme og 30% fiaskoer. Mit held har været at succeserne har været noget større end fiaskoerne og derfor har jeg kunnet tjene penge.

Mit råd til dig der planlægger at starte ny virksomhed er:

  1. Giv den hele armen; en halvhjertet indsats er aldrig nok.
  2. Vær meget omhyggelig med at vælge det team du skal arbejde sammen med. I kommer ud i stormvejr og der er der brug for folk med gods i.
  3. Vær forberedt på at det kan gå galt. Hav en plan B og sørg for at der er reserver når ting går galt. Det er altid ting der går galt.
  4. Forretningsideen skal verificeres. Sørg for at finde mindst tre potentielle kunder der vil være villige til at købe dit produkt, før du går i gang. Hvis ikke du kan få andre til at forstå at din ide er genial, så er det måske fordi den ikke er genial.
  5. Start med lave omkostninger. Hvis du og dine partnere ikke vil acceptere sulteløn indtil projektet er oppe at flyve, så glem det. Ting koster altid mere end beregnet og tager altid længere tid end beregnet og den tid er forbi da investorer accepterede høje lønninger for iværksættere.
  6. Vælg dine investorer med samme omhu som dit team.  Der er lige så stor forskel på investorer som på andre mennesker. Nogle er konstruktive og samarbejdsvillige; andre grådige. Spørg andre iværksættere som de pågældende har investeret i.
  7. Start med drømmen om at gøre en forskel. Altså drømmen om at levere en radikalt bedre eller billigere løsning på et problem, end der eksisterer i dag. Hvis det lykkes, kommer du til at tjene penge, men økonomisk gevinst skal ikke være din hovedmotivation.
  8. Vær stolt af det du gør!

Har du flere punkter, så skriv en kommentar.

6 kommentarer til “Otte råd til iværksættere”

  1. Jens G. Friis

    For efterhånden nogen år siden faldt jeg over en analyse, der fokuserede på hvad der kendetegner excellente og mindre excellente virksomheder. Konklusionerne var og er knivskarpe og meget enkle:

    Kendetegn ved excellente virksomheder
    • De har besluttet sig for, hvem de vil gøre noget særligt for
    • De har udviklet en enkel og relevant idé
    • De har gjort idéen synlig og troværdig. Internt og eksternt
    • De har holdt fast i idéen, og gentaget den igen og igen

    Kendetegn ved mindre excellente virksomheder
    • De kan ikke forklare sig
    • Hvis de kan, bliver de ikke troet
    • De vil sælge alt til alle
    • De skifter jævnligt argumenter og ”stil”

    Jeg tror at iværksættere – udover at følge dine 8 relevante råd – med fordel også kan skæve til hvad de excellente virksomheder gør. Og gør det gerne fra dag 1! Det sparer iværksætteren for både kroner og tid.

  2. Kristian Holte

    Fantastisk spændende at se de konkrete resultater af så mange projekter.

  3. Soulaimagourani

    Super læsning! Kan ikke være mere enig i at man skal VILLE det for det BLIVER stormvejr på et eller andet tidspunkt. Så er det lysten der skal drive værket!

    At finde den rigtige partner ER svært ( det ved kun jeg alt for godt)! Det er helt utrolig dyrt og meget besværligt at skille sig af men en grådig (doven) partner. Vogt dig!

    Jeg vil tilføje ” sørg for at byg så gode Kunderelationer at de er LOYALE hele vejen!”!
    Netværk med de rigtige ( ikke mange )

    Og endeligt – forbliv nysgerrig, sulten og autentisk – så kan det næsten kun gå godt!

  4. Birgitte Saltorp

    @Friis De excellente virksomheder gør også noget andet meget vigtigt: De lader folk gøre det, de er bedst til. Ganske enkelt.
    Gallup har i over 40 år lavet undersøgelser på området.

  5. Kasper Ditlevsen

    Vise ord fra en lært mand!

    Vil blot tilføje FOKUS!

    At drive egen virksomhed medfører en masse administration, planlægning m.m. der ikke direkte tilfører værdi til dit produkt eller service. Sørg for at din ildsjæl ikke brænder ud eller bliver kvalt i bureaukrati eller andet arbejde der ikke direkte tilfører værdi til det der er vigtigt, nemlig dit produkt eller service.

    Der skal være balance mellem det at ide-generere og eksekvere. Har du en god ide, så avler den typisk en masse andre ideer, skriv dem ned og brug dem i forbindelse med udfærdigelse af din vision og strategi, undlad at ville alting på samme tid. Dine kunder forventer innovation alligevel og så har du jo endnu en årsag til at kontakte din kunde igen. Med andre ord, HOLD FOKUS!

    KD

  6. Lars Kolind ny medejer af Spiir | Spiir

    [...] og lavede for nylig i forbindelse med et besøg hos iværksættere i Silicon Valley en liste på 8 punkter over, hvad der skal til for at lykkes og jeg må sige, at Spiir har det hele. Især er jeg [...]

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.