Klimastrategi

Børsesns Forlag har udsendt en lille, men værdifuld, bog om klimastrategi. Den er skrevet af hele fem forfattere og den giver helt enkelt en opskrift på hvad en virksomhed kan (og skal) gøre for at få klimasprøgsmålet ind i sin strategi. Den er praktisk, den bygger på (mange gode) danske eksempler og så har den relevante henvisninger til websider og andre kilder. Bogen er ikke den højere videnskab, men absolut anbefalelsesværdig hvis man er usikker på hvordan klima kan tænkes ind i virksomhedens strategi.

bog-klima

2 kommentarer til “Klimastrategi”

  1. Stephan E

    Selvfølgelig bør virksomheder definere deres raison d’etre.

    Men det som jeg studser over er at din mening kan karakteriseres ved at den oftest savner ansvar, dvs. meningen ofte undskylder tiltag som ikke kan forsvares på andre områder.

    Nokia har f.eks. svigtet på connecting people på sikkerhedsområdet – de har nok skabt “connection” men den er ikke bæredygtig fordi det sker på beskostning af helt fundamentale spørgsmål som frihed, sikkerhed og retsprincipper.

    I stedet for at påtage sig et ansvar for “meningen”, dvs. at at designe en holdbar digitalisering af kommunikation, fokuserer de på at udnytte behovet for “connection”.

    Det samme sker på miljøområdet, hvor man truer med at underminere friheden fordi man ikke “tager ansvar for meningen” men blot foksuerer på kynisk at udnytte “meningen” til promotion som vi ser det meste web 2.0 gøre.

  2. Stephan E

    Ovenstående kommentar er landet forkert. Den hørte hjemme under “Formulere meningen”.

    Jeg er på ingen måde imod konstruktive og bæredygtige tilgange til at addressere klimaspørgsmål.

    Men de fleste forslag ligner mere politisk korrekthed og nærmest spild af ressourcer og er mere udtryk for at ikke kan regne miljø – det koster f.eks. en masse energi at producere en vindmølle og brint-biler flytter bare problemet uden at løse det.

    Der er gode løsninger med mit standardeksempel i form af enzymer til at vaske tøj ved meget lavere temparatur og med færre miljøskadelige stoffer.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.