Jeg tror ikke General Motors overlever

GM logo

Prøv lige at læse afsnittet om den amerikanske bilindustris mentale model igennem igen i Kolind Kuren (kapitel 8). Pointen var at GM og de to øvrige ameriaknske bilproducenter fortsætter med en fuldstændig forældet antagelse om hvad en amerikansk bil skal være. Og at en af verdens største virksomheder ikke kan se skoven for bare træer.

Jeg tror ikke at de overlever og den virksomhed som engang var verdens største og førende, har i dag en værdi der kun er ca. dobbelt så høj end Oticons (William Demant Holding A/S). Det er flovt og rystende.

19 kommentarer til “Jeg tror ikke General Motors overlever”

  1. Kai Poulsen

    TOYOTA…
    DET SKULLE VÆRE RIGTIGT NOK…
    læst i Metroexpress 2007 TOYOTA-S overskud i 3 eller 4 kvartal i 2007 var på 23 mia.

  2. Frank Calberg

    Til Lars: På s. 171 i din bog skriver du følgende:

    “Workers are highly skilled and must participate in ongoing improvements.”

    “Make the workforce the key asset of the business. Make them partners and associates instead of a liability.”

    Jeg har et par spørgsmål i denne forbindelse:

    Spørgsmål # 1
    Har du mulighed for at konkretisere, hvad du mener med ovenstående? Det ville være super, hvis du kunne give nogle eksempler. På forhånd tak.

    Spørgsmål # 2
    Kunne man forestille sig, at kunderne blev ”the key asset of the business”, f.eks. ved at den enkelte kunde selv fik mulighed for at designe sin egen bil – ikke mindst gennem brug af Internettet – og/eller eventuelt havde mulighed for på én eller anden måde at deltage i at bygge den?

  3. Lars Kolind

    Det grundlæggende problem i traditionelle virksomheder – herunder GM – er at ledelsen opfatter arbejderne som modparter i stedet for partnere. Som partner deler man både gode og dårlige resultater og man er stedse involveret i at skabe mere værdi for virksomheden, netop fordi man selv får en rimelig del af den merværdi, man skaber. Jeg har det system i hovedparten af de virksomheder jeg er med til at starte, og det giver et helt andet holdarbejde end hvis det er mig der ejer og de andre der er ansatte.
    Jeg oplever en tydelig tendens til også at inddrage kuderne som partnere, fx. ved at læserne skriver avisen eller kunderne er med til at designe produktet. Dem der ved mest om det i Danmark, er firmaet Wemind A/S, som du kan finde mere information om på http://www.wemind.dk.

  4. Frank Calberg

    Tak for informationerne.

  5. Mads Kristensen

    Hvordan passer GM’s satsning på elbil-projektet, Volt – der netop ser ud til at benytte sig af mange af de mekanismer, du roserne beskriver ovenfor – ind i din analyse af deres overlevelsesmuligheder?

  6. Lars Kolind

    Det er et godt intiativ – de skulle bare have gjort det for ti år siden!
    Jeg tvivler på at de kan klare sig i konkurrencen. Andre er så vidt jeg forstår længere fremme. >Men man kan da håbe!

  7. Frank Calberg

    Hvad med også at få gang i noget konceptudvikling, som mennesker vender sig om efter – dvs. søge mod differentiering OG low cost jf. blue ocean strategy. Her er lidt input: http://www.rinspeed.com/pages/content/frames_e.htm

    Kunne man ikke lave en bil, der kan flyve lidt som en helikopter? Det ville reducere mængden af tid og dermed penge, som tusinde af mennesker spilder hver dag i adskillige større byer på at sidde i bilkøer. Det ville også åbne op for muligheder i at indrette parkeringspladser på hustage og dermed spare yderligere plads på vejene.

    Just a (wild) thought :-)

  8. Frank Calberg

    Under overskriften Experience GM bemærkede jeg, at enhver kan komme med ideer til eksempelvis nye produkter og/eller nye måder at gøre ting på. Se mere her: http://www.gm.com/experience/technology/innovations/. Fint tiltag.

  9. Frank Calberg

    Interessant hvad du nævner ovenfor Mads.

    Jeg læste i denne artikel, at Renault har gang i et interessant projekt. Som den største udfordring nævnes opbygning af infrastruktur til at få batterier opladet hurtigt. Danmark bliver også nævnt i artiklen.

    http://www.nzz.ch/nachrichten/wirtschaft/aktuell/elektroautos_fuer_die_massen_1.806965.html

    Er der nogen, der ved, hvilke virksomheder der laver de mest effektive batterier og de mest effektive batteriopladere?

  10. Frank Calberg

    I denne interessante artikel læste jeg følgende:

    “In the debate on fuels, one factor is overlooked – at least, as Bruno Auvity from the Ecole Polytechnique in Nantes in France sees it. Fuel consumption could be lowered drastically if cars were built to be both lighter and simpler. For a long time now, new cars have become heavier and heavier, and equipped with more and more technical features. This has eaten up much of their increased engine efficiency.”

    http://emagazine.credit-suisse.com/app/article/index.cfm?fuseaction=OpenArticle&aoid=237759&WT.mc_id=In%20Focus%20International%2018.8.2008-237863&lang=EN

    Her er lidt mere input, der peger i lignende retning:
    http://frankcalberg.blogspot.com/2008/07/reduce-costs-even-more-through-open.html

  11. Frank Calberg

    På GM FastLane blog så jeg en interessant video:

    http://fastlane.gmblogs.com/archives/2008/09/the_case_for_gm_-_rick_wagoner.html

  12. Frank Calberg

    GM overvejer fusion, læste jeg i disse artikler:

    http://www.nytimes.com/2008/10/11/business/11auto.html?scp=1&sq=gm%20chrysler&st=cse

    http://www.nytimes.com/2008/10/12/business/12auto.html?scp=3&sq=gm%20chrysler&st=cse

  13. Frank Calberg

    Jeg læste i denne artikel, at 10% af alle jobs i USA er afhængige af bilindustrien.

    http://www.nytimes.com/2008/10/23/business/economy/23michigan.html?scp=1&sq=A%20Push%20for%20Bailout%20Money%20to%20Help%20Car%20Buyers&st=cse

    Hvad skal de mennesker, som vil stå uden jobs, hvis GM, Ford eller Chrysler stopper med at lave biler, gå i gang med?

  14. Frank Calberg

    Her er en interessant artikel fra The New Yorker:

    http://www.newyorker.com/talk/financial/2008/05/12/080512ta_talk_surowiecki

  15. Frank Calberg

    I denne artikel ”How to Fix a Flat” http://www.nytimes.com/2008/11/12/opinion/12friedman.html?scp=1&sq=how%20to%20fix%20a%20flat&st=cse skriver Thomas L. Friedmann bl.a. følgende:

    “Any car company that gets taxpayer money must demonstrate a plan for transforming every vehicle in its fleet to a hybrid-electric engine with flex-fuel capability, so its entire fleet can also run on next generation cellulosic ethanol.”

  16. Frank Calberg

    Her er en interessant artikel mere med video.

    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aQu0sUfcJivY

    Til Lars: Hvad ville du gøre lige nu, hvis du var leder af GM?

  17. Lars Kolind

    Det er dybt tragisk at markedsværdien af General Motors koncernen nu er lavere end Oticon, nemlig 1,7 mia USD. Jeg tvivler på at GM kan reddes og jeg ville i hvert fald ikke være den rette til at gøre det!
    Men hvis GM havde gjort som jeg foreslog i Kolind Kuren i 2006 (kapitel 8), havde situationen set anderledes ud: At fokusere på miljøvenlig transport, at indgå et ægte partnerskab med medarbejderne, at arbejde sammen på en mere innovativ måde og at lade magt afløse af værdier. Rygtet siger at det amerikanske forlag der udgav Kolind Kuren i USA, faktisk sendte bogen til GM med anmodning om en reaktion, men uden at der skete noget.
    Et ufatteligt tab af værdi – skoleeksempel på at selvom man sidder i spidsen for en stor organisation, behøver man ikke at være en stor leder. Hverken i USA eller Danmark.

  18. Frank Calberg

    Tak for svaret.

  19. johann jonsson

    Du har sikkert ret i at ”dårlige” ledere kan blive ledere af store organisationer og meget magtfulde, det spændende spørgsmål er dog hvordan det kan være at det er sådan. Løsningen er næppe at erstatte lederne årsagen må være at finde et andet sted.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.