Apropos folkeskolen – igen

Læs her hvad SF’s Pernille Vigsø bagge mener om fantasten Kolinds skoletanker:

http://www.sf.dk/index.php?article=15683

Fortsat god jul.

9 kommentarer til “Apropos folkeskolen – igen”

  1. Henrik Berggren Jessen

    SF er åbenbart blevet et reaktionært parti, der ikke ønsker at lære eleven at tage ansvar for egen læring. Jeg tror nu, at SFs ordfører ikke helt har tænkt sig om. Det er ikke meningen, at eleven kan og skal tage ansvar for egen læring fra dag 1 i børnehaveklassen. Meningen er, at skolen giver eleven en række metoder med i bagagen (f.ex. Criss-læringsstrategierne, læringsstilene, projektarbejdsformen, fagenes faglighed osv.) som kombineret med elevens personlighed (intelligens, stil, familiebaggrund, etnicitet mm.) giver leven mulighed for at tage ansvar for egen læring i løbet af skoletiden. Det er en lang proces, der skal foregå i samarbejde med forældrene og med f.ex. det lokale erhvervsliv, der kan adoptere skoleklasser med henblik på at lære eleverne om det erhvervsliv, de møder efter endt skolegang.

  2. Frank Calberg

    Til Henrik: Godt initiativ at involvere erhvervslivet i uddannelse. Har du mulighed for at fortælle, hvilke konkrete tiltag du/I tager? På forhånd tak.

  3. Bjarne Balle

    Ja, det ser unægtelig ud som om Henrik Berggren har ret – at SFs ordfører måske ikke har tænkt sig om. Eller måske forbinder hun kun ‘struktur’ med faste skemaer og klasseværelser…

  4. Henrik Berggren Jessen

    Lego har adopteret vores 1. årgang. Nogle lokale ældrecentre,lokalpolitiet og Falck har adopteret klasser på 3. og 4. årgang. Vi er i gang med at finde virksomheder, der kan adoptere vores 2. årgang. Virksomhederne skal følge klasserne til og med 9. årgang. Der laves arrangementer nogle gange om året, hvor medarbejdere fra virksomhederne præsenterer arbejdsområder for eleverne, der så udfører de pågældende opgaver. For et par måneder siden var forældrene og eleverne fra 1. årgang inviteret ud på Lego i Billund. Det gav oven i købet 5 jobs til arbejdsløse fædre. Jeg tror på, at vi klæder eleverne meget bedre på til livet efter skolen ved at gøre den slags ting. Vore elever med en tosproget baggrund får lettere ved at blive en del af det danske samfund.

  5. Per Feldvoss Olsen

    Henrik, det er en god pointe at elverne naturligvis ikke selv har ‘ansvaret’ – men de får leget sig til evnen til at (over)tage initiativet. Hvis du er interesseret i konkret metoder til at udvile dette “mod” sender jeg dig en lille mail.

    MVH Per

  6. Henrik Berggren Jessen

    Kære Per.Det vil jeg gerne se mere om.

  7. Frank Calberg

    Til Per: Har du mulighed for at fortælle lidt mere her på bloggen om de metoder, du nævner ovenfor? På forhånd tak.

  8. Lianne Hansen

    Pernille Bagge har vist ikke rigtig fulgt med i hvad der findes af teorier om læring og hvor er det trist at opleve, hvor lidt fantasi man møder hos politikere og overraskende også hos SF. Nå, men det skal ikke holde os tilbage fra at prøve nye tiltag. Jeg har personlig set, hvordan børn i indskolingen, når de selv sætter sig i arbejde med det de føler de har behov for at lære på forskellige tider så arbejder dybt koncentreret med faget/ emnet: det er ikke ensbetydende med, at de ikke lærer at læse og skrive og at vi som voksne lader stå til. Vi skal jo netop være der som konsulenter for børnene. Hvorfor tror vi voksne ikke på, at vores børn ønsker at uddanne sig? Det kan da næsten kun være, fordi vi selv syntes, at skolen var et dødkedeligt sted.
    Hvis vi lærere tilrettelægger værksteder med det vi ved at børnene skal igennem og mere til, så lad børnene bestemme i hvilken rækkefølge læringen skal foregå. De er vel de bedste til at vide, hvornår de har behov for og lyst til de forskellige fag. Reklame eller besøg fra virksomheder for de forskellige fagområder kan bruges til at vække elevernes interesse.
    Børn der sætter sig selv igang er dybt koncentrerede om det de arbejder med til forskel for noget, vi lærere tvinger nedover dem, når vi føler tiden er inde. Hvordan kan vi tro at 25 elever kan være lige parate til samme emne på samme tid.

    Hvorfor fokusere vi så meget på de akademise evner, når vi ved at det at have en høj Ik ikke nødvendigvis er nogen garanti for et lykkeligt liv, hvis man ikke samtidig har lært karakteregenskaber som:
    at kunne motivere sig selv, blive ved trods skuffelser, have kontrol over sine impulser, kunne udsætte opfyldelsen af et ønske, kunne styre sine sindstemninger, håbe og drømme, bruge sin fantasi osv.
    Man må gå ud fra at politikerne også læser bøger om succes i livet. Ikke en eneste bog taler om gode karakterer, men derimod hvilke karakteregenskaber der er nødvendige. Lad skolerne blive et uddannelsessted til livet og det rummer ikke kun faglig intelligens, men i høj grad følelesesmæssig intelligens.
    Mvh Lianne

  9. Jette Jakobsen

    Indlægget ovenover, er det klogeste og mest rigtige, jeg har læst længe.
    Selv min ordblinde mand, som interesser sig meget for økologi..ja han både kan og vil læse, når det handler om det. Det tager godt nok lang tid, men han kommer igennem det.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.