Fremtidens Folkeskole 3: Undervisning eller læring?

I den klassiske mentale model for Folkeskolen er formålet at fylde på: “Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder osv”. Midlet er undervisning og metoden er at en lærer (normalt kun en) underviser 20-25 elever i et bestemt fag på et bestemt tidspunkt, normalt efter en bestemt lærebog. Ved at anvende forskellige former for tests kontrollerer skolen at eleverne har nået de specifikke faglige mål som Undervisningsministeriet har fastlagt. Nationale tests giver også Ministeriet mulighed for at kontrollere at kommunerne løser deres opgaver tilfredsstillende.

I Fremtidens Folkeskole er formålet bredere, nemlig i samarbejde med forældrerne at bidrage til børnenes udvikling til voksne, kompetente og ansvarlige mennesker. Midlet er ikke undervisning, men et bredt spektrum af aktiviteter der befordrer læring.  Skolen anvender et bredt spektrum af læringsstrategier fordi børn har vidt forskellige læringsstile. Selvom en lærer måske kun dækker få faglige områder behersker han eller hun hele spektret af læringsstrategier sådan at læreren kan vejlede og støtte eleverne. Til vejledningen hører at læreren tager hensyn til at nogle børn har behov for langt mere struktur i hverdagen end andre.

Hvad siger du?

2 kommentarer til “Fremtidens Folkeskole 3: Undervisning eller læring?”

  1. Helle Munch Oldefar

    Du undervurderer vist lærernes metodefrihed. Selvom man har bestemte lærebøger og bestemte mål for undervisningen, så betyder lærerens undervisngmetoder jo uendeligt meget for indlæringen.
    Jeg er da ret sikker på, at man også i din tid i Oticon havde bestemte mål, som man arbejdede hen imod, men at du – naturligvis – gav dem metodefrihed til at nå målene :-) Ligeså med Folkeskolen.

  2. Pernille Brinch

    Jeg er meget enig med dig, Lars Kolind i dit indlæg. Især oplever jeg at den kæmpe ressource, der ligger i samarbejdet med de enkelte forældre, over hovedet ikke bliver brugt nok i skolen. Jeg har en virksomhed Time2learn, hvor vi gang på gang må konstatere at læringslyst for børnene og også resultaterne er dybt afhængige af hvor godt vi har fået forklaret, hvad vi(lærerne) laver med børnene til forældrene og lyttet til deres tilbagemeldinger og forslag til en endnu bedre læringsoplevelse.
    Hvis I har lyst så besøg vores blog og få idéer til at lære mere på en selvværdsopbyggende måde. http://www.time2learn.dk/blog
    Mange hilsner Pernille Brinch

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.