Forny Fyns trafik

I dag holdt vi et usædvanligt valgarrangement på Fyn: Et ideværksted på rastepladsen Kildebjerg Nord, hvor eksperter, politikere og brugere drøftede hvad vi kan gøre for at afhjælpe problemerne inden vi får det tredje spor på motorvejen over Fyn. Det tredje spor er vedtaget, men det kan let vare 5 år inden det står færdigt.

Vi brugte en simpel kreativ proces hvor ideerne blev kastet på bordet i et tværfagligt sammensat gruppearbejde og dernæst bearbejdet i en anden gruppesammensætning. Det gav rigtig mange gode forslag, som politikerne (A, B, C, F og Y) nu arbejder videre med:

Eksempler på løsningsforslag på kort sigt (indenfor max 2 år):
Intelligent trafikstyring, hvor man udnytter de elektroniske muligheder for skiltning, udnytter gps og mobilteknologien
Kampagne for at forbedre trafikkulturen, så bilister lærer at tage bedre hensyn til hinanden.
Optimere godstransporten på skinner, så man får mere tung trafik væk fra motorvejen.
Lave forsøg med trafikbørs; en database for folk, der ønsker at deltage i samkørselsordninger. Næste fase er et system, hvor man på sin mobiltelefon fortæller andre trafikanter i nærheden hvor man vil hen så man kan køre sammen.
Indføre belønninger for trafikanter; for eksempel ingen broafgift for personbiler med tre personer og derover og rabat på broafgiften for lastbiler, der kører om natten.
Løsningsforslag på mellemlangt og langt sigt:
Intelligent trafikstyring – på sigt kan man sætte sendere i biler, så man få et bedre helhedsbillede af trafikken og give fordele til folk med flere personer i hver bil samt folk der kører uden for myldreti-derne.. 
Parkeringsplads ved motorvejen og shuttlebusser ind til Odense centrum, samt metrobusser inde i byen.
Forbedring af den kollektive trafik; nytænkning af bustrafikken.
Trailertrafik via færge fra Kalundborg.
Biobrændsel.

Det var dejligt at være til et møde hvor det gjaldt om at arbejde sammen og ikke at råbe til hinanden!

19 kommentarer til “Forny Fyns trafik”

  1. Lotte Krogh Larsen

    Det var dog dejligt at læse om en fritænkende og konstruktiv ideudvikling.

    Hvad med at se på cykeltrafiken? Kan man få flere mennesker ud af bilerne og op på cylkerne, hvor det er muligt. Meget efterspurgte sundheds- og miljøfordele, der hurtigt kan måles, vil være resultatet – og mere plads til dem der i virkeligheden har brug for at køre på motorvejene.
    Hvorfor støttes personer, der aktivt gør noget for at forebygge livsstilssygdomme og hospitalsindlæggelser om måske 15 år, og som nedsætter eget CO2 udslip ved cykling som transportvej, ikke med skattefradrag for f.eks. kørte kilometre eller indkøbte cykler hver 2.-3. år?
    Nytænkning støttes. Tak!

  2. Stephan Engberg

    Gode forslag.

    Bemærk at du implicit antager en masse forhold som har en række alvorlige negative konsenveksner medmindre de addresseres upfont.

    F.eks.
    “på sigt kan man sætte sendere i biler, så man få et bedre helhedsbillede af trafikken”

    Tænk videre – hvordan skulle et sådan system indrettes, så man netop IKKE centraliserer, men decentralsiere.

    Jeg kan sagtens, men jeg har også trænet mig selv i at se det fra kundens synsvinkel. Problemet er at “man” sjældent eller aldrig tager hensyn til mennesker, men blot ser det som et systemproblem.

    “man kan få et bedre helhedssyn” – denne “man” er enten en kommerciel monopolist eller en planøkonomisk adfærdskontrol, der ikke holder sig tilbage for at bruge stadigt stærkere magtmidler.

    Det næste er jo klip i kørekortet for kun at køre 2 i bilen eller vælge den “forkerte” vej. Eller højere skat hvis man ikke kører 40 i krybesporet – vi ved jo alle at farten dræber så biler burde afskaffes og alle tvinges over i tog uanset hvor meget det forlænger rejsetiden og spilder tid i transport.

    Man bør helt bevidst forhindre profilering, overvågning og identificerbare registrering fordi det ansporer systematisk til flere overgreb og misbrug.

    Summa summarum – identificerbare biler skal ikke kunne overvåges; HVIS man gør det, så gør det så bilen ikke kan spores over tid, men kun indenfor et afgrænset rum.

    Det er her UDFORMINGEN af “sensoren” pludselig spilder en hovedrolle. Vi kan godt lave det så man sætter mennesker først – men systemet tænker system og planøkonomi først.

  3. Anni Lomborg

    Hej Lars og Lotte! Nu er der kun få dage til vi er på den anden side af folketingsvalget, jeg glæder mig til at få “normale” tilstande med nye hoveder på “Tinget” For det er ihvertfald sikkert at persongalleriet bliver fornyet. Jeg håber det bedste:-)
    Jeg vil lige henvise til Pia Kjærsgaards videohilsen i går d.5.-11.på Dansk Folkepartis hjemmeside,
    her har hun et godt indlæg om cyklisme. Dit forslag Lotte, om at personer som vælger cyklen skal præmieres er også rigtig god. Så vidt jeg kan se Lars, er cyklisterne end ikke nævnt på jeres Kildebjerg træf.

    Hilse
    Anni

  4. Jørgen Lang Jørgensen

    Det undrer mig lidt, at politikerne næsten aldrig nævner godstrafik på vandet.
    Vi har i Dannmark virkelig mange havne,- istedet for at bygge havnene til med dyre ejerlejligheder og udvide havnene til lystbåde, burde der reserveres plads til en udbygget coastertrafik med gods.
    Det er selvfølgelig ikke hele løsningen, men et bidrag til at mindske trafikken på vejene.

  5. Mephisto

    Jeg synes stadig du er politisk naiv…..
    Sendere i alle biler…, hvilken syg tanke!
    Er en styrkelse af overvågninngssamfundet en del af din politik eller blot den pris borgerne må betale for at virkeliggøre elitens kreative proces.

  6. Thomas Rasmussen

    Det er jo bare gammelkendte ting på embedsmandsniveau som Kolind skriver om og som intet har med landspolitik at gøre! Tydeligt at det bare er den tidligere direktør for Rådet for større Færdselssikkerhed som tager sine mere eller mindre smarte ideer med! Nej, lad os høre om Lars Kolind som erhvervsmand er klar til at indgå et regeringssamarbejde med S, SF, De Radikale og Enhedslisten? Jeg spørger fordi S nu har slået en politisk kolbøtte igen og næsten vil åbne en ladeport for fri indvandring – ihvertfald vil de tillade alle asylansøgere fra dag nr. 1 at bo i samfundet hvilket selvfølgelig vil afstedkomme en bølge af indvandrere fra de mellemøstlige og nordafrikanske lande! Vil vi nogensinde få råd til en skattereform hvis dette sker?

  7. Mephisto

    @Thomas Rasmussen
    Kender du begrebet grundløs asylansøgning…..?

  8. Stephan

    Mephisto

    “Jeg synes stadig du er politisk naiv…..
    Sendere i alle biler…, hvilken syg tanke!”

    Hmm .. jeg tror vi er rimeligt enige i problemstillingen. Jeg er dog realist – biler er på vej til at blive kørende kommunikationscentraler. Dels grundet sikkerheden, så en bil kan give trådløst besked om farer til alle biler i nærheden og biler selv kan reducere risikoen for sammenstød. Dels mod f.eks. tyveri. Dels fordi man på farten har interesse i at kunne koble ind i f.eks. restuarenten på næste stoppested og bestille på forhånd.

    Men først og fremmest drevet af kommercielle interesser – du er spærret inde i kassen med en bande larmende unger på bagsæddet – et oplagt offer for reklamer og passificerende udnerholdning – Googles og Disneys ønske offer.

  9. Helle Munch Oldefar

    Start med at gøre busserne gratis i Odense! Så skal du bare se løjer :-)
    Det på motorvejen kan altså kun løses med et tredje spor – og indtil da: at Politiet slår ned på folks sindssyge kørsel. Samtidig skal de fleste vist i skole for at lære hvordan man kører hensynsfuldt på motorvejene og ikke presser andre. Det er hverken den langsomt kørende eller psykopaten der ligger i rumpen på ham, der skal regulere trafikken.
    Men tilbage til det vigtigste: Vil i virkelig pege på Helle T-S som statsminister? Hun lyder mere og mere skinger for hver dag, og hvis Statsministeren skal beskyldes for at lyve ved at komme med et tal på 10.000, når tallet er næsten 9.000, hvad skal hun så kaldes når hun påstår at tallet er 0?

  10. Mephisto

    Jeg er helt på det rene med at implementeringen af ny teknologi er på fremmarch også indenfor privat persontransport. Jeg stiller mig dog tvivlende overfor om en kørende kommunikationscentral er realistisk indenfor en overskuelige fremtid og nødvendig når man tager de i Danmark endog særdeles korte transportafstande i betragtning

  11. Jørgen Mathiesen

    Skrot reg. afgiften på biler og læg
    samme oven i liter prisen.
    Så skal bilerne nok blive fyldt op m.v..

    Skrot ” straf” afgiften på storebælt
    broen samtidig med.

    Jørgen Mathiesen

  12. Jette Jakobsen

    Hvis jeg kunne bruge offenlig transport, herude på landet, brugte jeg den helt sikkert. Et månedskort, til en bus som er en time om at køre 20 km, og kører en gang i timen koster 700 kr. Så min gamle betalte bil kan hamle op med det næsten! Hvis jeg nu skulle hente og aflevere børn i hver sin ende af kommunen, var en bil helt sikker nødvendig.
    Da jeg flyttede på landet fra København, var jeg nød til at tage et kørekort( det var ikke let)jeg var 36 år og havde aldrig haft brug for at køre bil selv, men nu blev det en nødvendighed. Der er nok ikke kunder til busser herude. Mennesker har vænnet sig til, de må finde på noget selv..for at passe deres arbejde. Når deunge mennesker nærmer sig 18 år, så skal de lære at køre, og flikke en gammel bil sammen. Sådan var det ikke i København, men ude på landet er det noget andet. Når vi besøger de store børn, som nu bor i København, bliver bilen hjemme..der er jo ikke plads til den, og toget tager kun 2,5 time. Kunne jeg købe en lille billig bil der ikke svinede, så er det helt ok med mig. P.S. vi følges altså ad på arbejde..hvis det kan passe. Her i vores lille landsby, henter hinandens børn, hvis vi kører vejen. Det er vi nød til…her er ingen busser.

  13. Mephisto

    Jeg er enig i at man burde forbedre den kollektive trafik og evt gøre det helt gratis at benytte den.
    Iøvrigt er det hylende grinagtigt når danskere taler om hvad de opfatter som store afstande sammenholdt vore nordiske naboers ditto.

  14. Stephan

    Mephisto

    Min pointe er ikke at vi skal fremme noget uden business case – men at vi skal til at lave det ordentligt, fordi vi kan ved blot at tænke os om fra starten.

    Det generer mig f.eks. at staten misbruger 2 mia. kroner på rejsekortet – som blot er en forældet importeret overvågningsmodel som vi sagtens kunne have gjort meget bedre.

    Men når staten isolerer borgernes behov fra de innovative udbydere, så får vi kun tiltag, der i starten er dårlige og billige – og senere dårlige og dyre.

  15. Lars Kolind

    Tak for kommentarerne. Jeg minder lige om at forslagene ikke var mine – de kom fra en gruppe af eksperter og lægfolk plus politikere fra 5 partier. Det der glædede mig var det totale stemningsskift fra vælgermødernes mudderkastning til en konstruktiv samtale. Hvis hverdagen på Christiansborg er sådan, så håber jeg virkelig at blive valgt!

  16. Stephan

    Lars,

    Som sagt, helt enig – der var gode takter imellem. Jeg gør bare tilsvarende også opmræksom på at der var tale om planøkonomisk systemtænking – ikke kundetænkning fokuseret på den enkelte kundes værdioplevelse.

    Hvis man virkelig vil have innovation, så skal men tage næste skridt også – og generelt tænke i tiltag, der skaber empowerment og kundedrevet træk i værdikæderne.

    Vi er jo midt i en transformation af samfundet, hvor de sociale tilpasninger halter langt bagefter – herunder at de sociale krav slet ikke har haft tid til at omforme de første dårlige teknologiske implementeringer.

  17. Mephisto

    Hej Stephan.
    Jeg er enig i din betragtning om at gøte tingene ordentligt fra begyndelsen ( hvem er mon ikke det ), selvom det nok kan være svært i en ufuldkommen verden som vores.
    M.h.t. Rejsekortet er jeg enig omkring det poltisk forårsagede spild, og at man kunne have valgt bedre løsninger f.x. LuasCard, omend overvågningsaspektet heller ikke her er perfekt addresseret

  18. Stephan

    Mephisto,

    Problemet er at man i Danmark ret systematisk IKKE tager udgangspunkt i borgernes behov og interesser, men i et systemperspektiv, som i praksis betyder at man ser det fra teknokratiets synsvinkel – på borgernes og samfundets bekostning.

    Vender tilbage på den – der var en helt central pointe, som for nylig gik op for mig omkring den modus operandi som vi oplever – og hvor vi har set den før.

  19. skrotpriser på biler

    Hvis man virkelig vil have innovation, så skal men tage næste skridt også – og generelt tænke i tiltag, der skaber empowerment og kundedrevet træk i værdikæderne.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.