Motorveje i valgkampen

I går var der en interessant artikel på www.dr.dk om infrastruktur og valgkamp. her stor bl.a.:

“Engang var der valgstemmer i løfter om motorveje og broer. Sådan er det ikke denne gang. Snakken er fraværende, når det gælder emnet infrastruktur.

Arbejde i bero
- Hvis man vil noget fra politisk side, så skal man bruge betydeligt flere penge, ellers får man ikke en bedre infrastruktur, siger Oli B. Madsen til DR Nyheder. Han sidder med i Infrastrukturkommissionen fra Danmarks Tekniske Universitet.

Regeringen dannede kommissionen i november 2006. Men på grund af valget er arbejdet sat i bero. Kommissionen består af forskere inden for transport og økonomi. Den skulle have fremlagt sit arbejde 13. november – altså på valgdagen.”

Jeg synes bestemt at motorvejen hører hjemme i den fynske valgkamp og det er trist at politikerne har siddet og gjort ingenting indtil de i november sidste år endelig tog sig sammen og nedsatte infrastrukturkommissionen.

Jeg er blevet spurgt om jeg som kandidat støtter at vi skal have et tredje spor på motorvejen og jeg fik tærsk da jeg sagde at vi helt sikkert skal gøre noget ved problemet, men at jeg syntes at man skulle se på om der ikke var andre muligheder for at løse det hurtigere og smartere. Straks var alle enige om at det helt sikkert betyder at jeg ikke støtter projektet med det tredje spor. Det er forkert. Jeg støtter at vi løser problemt og at vi gør det hurtigt. Og jeg begriber ikke at det ikke allerede er løst med de mange stærke politikere, der i dag er valgt på Fyn. Det er da dem vi har at takke for at vi hver dag skal vente i kø. Det er da dem der skulle have været forudseende for ti år siden.

Jeg bruger motorvejen ofte og jeg er lige så frustreret over ventetiden som andre. men jeg er bekymret over at hvis Folketinget beslutter at vi skal have et tredje spor, så går der noget i retning af ti år, hvor situationen bare vil være værre. Er der virkelig ikke noget vi kan gøre for at undgå at sidde i kø de første ti år? Er der virkelig ikke ikke mulighed for at lave systemer så der kan køre flere mennesker i samme bil? Er der ikke muligheder for at få noget af lastbiltrafikken flyttet væk fra myldretiderne? Skal vi sidde i kø de næste ti år?

Hvad mener du?

18 kommentarer til “Motorveje i valgkampen”

  1. Mads Kristensen

    Hej Lars,

    Tak for at tage spørgsmålet op, da jeg er en af dem, der har spurgt ind til det og måske tvivlet lidt på, om du syntes det var vigtigt (selvom det mere var en test på dit regionale syn kontra det landspolitiske).

    Jeg er fuldstændig enig med dig i, at politikerne, der sidder der nu, burde have løst dette forlængst. At du bringer det frem nu og på den elegante måde, skal du have topkarakter for herfra. Det er virkelig elegant :-).

    Mht. løsninger kunne man skele – jeg siger ‘skele’, for deres infrastruktur er generelt noget rod – til USA, hvor man mange steder på deres freeways har spor forbeholdt for biler med minimum 2 personer i dem. Jeg har selv flere gange oplevet, hvordan man så f.eks. i en taxa glider forbi de største køer, og jeg tror på, at netop det syn er noget, der kan få folk til at overveje, om de ikke selv kan handle lidt smartere i hverdagen og være nogle flere i samme bil.

    Når det er sagt, har man faktisk den samme situation omkring Køge Bugt motorvejen hver dag i myldretiden: Trafikken står stille, mens S-toget lige så fint glider forbi. Af en eller anden grund får det ikke flere til at tage toget.

    Hhmm…måske er det alligevel komplekst?

  2. Niels Erik Madsen

    Problemerne står i kø, og kører fast.
    Det er det man kalder politik.
    Vi må have vælgerne på svællerne ? Jeg mener på banen. Eller skal det bare skinne ?
    Hyg dig i valg-kø-rien. Statisk elektrisitsk er vel også en form for energi.
    De bedste hilsner
    Niels Erik Madsen

  3. Tommy Hermann

    Hej Lars.

    Tak for sidst. – Jeg var deltager ved konferencen i Vingsted Centeret i fredags, hvor du havde et interessant indlæg omkring folkeskolen. Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på hvad Jeres holdning er omkring Elevplaner. Er det noget I vil bakke op om, eller vil i underminerer det, lige som de radikale ?

    Hilsen Tommy Hermann

  4. Lars Kolind

    Tommy,
    Ærlig talt – jeg ved ikke om Ny Alliance har en holdning.
    Mit håb er at vi kan sætte en kreativ udviklingsproces i gang for at forme folkeskolen for det 21. århundrede – med eller uden elevplaner!
    Venlig hilsen,
    Lars

  5. Palle Hellemann

    Nu vil jeg være lidt provokerende og skrive at køerne på motorvejen på fyn, primært skyldes at de fleste vil køre i ydersporet, uanset antal biler i indersporet…Jeg kører i hele landet jævnligt og det er altid det samme over fyn – ydersporet er en gedesti, ingen vil trække ind og nr 2 i køen accepterer at den forreste bil ikke trækker ind, men kører maksimalt 110 km/h på speedometeret, dvs. reelle 103-104 km/h. Hvis man så bliver tilstrækkeligt træt af det og til sidst trækker ind i indersporet og foretager en forbikørsel, så er der straks en eller anden “Politi-aspirant” der får ondt i måsen og trækker ind foran een og helst på en sådan måde at det er til fare for flest muligt….Det er altså i vid udstrækning kødannelse der skyldes at INGEN vil trække ind til højre og nogle få ikke aner hvor de må køre 130 km/h og hvor de ikke må – så for en sikkerheds skyld kører de kun 110 km/h (på speedometeret) hele vejen over fyn…
    Kun på fyn har jeg oplevet biler i ydersporet på en tom motorvej med ca. 105 km/h hvor man må køre 130 km/h. Når jeg så kommer op bagved dem og blinker, så kan det tage lidt tid, før de opdager at der er kunder, så trækker de ind, men når man så er kørt forbi, så kan man se i bakspejlet at de trækker ud i ydersporet igen, selvom motorvejen er tom…Og jeg har oplevet det en del gange nu, men kun på fyn…Hvorfor er mig en gåde…
    De trafikale problemer på fyn er da mere komplekse end blot motorvejen. Det primære knudepunkt der er da forbindelsen mellem Jylland og Fyn – hvis det løses, og politiet eller andre kunne lære bilisterne på Fyn at man kun ligger i ydersporet for at overhale, ellers aldrig, så ville meget være vundet. Jeg påstår ikke at det er folk på Fyn, der er dårlige til at køre på motorvej. Jeg kan jo ikke se hvor de bor, og måske har trafikken bare udviklet sin egen fynske dialekt og danskere fra alle egne af landet smitter hinanden med den når kører over Fyn.
    Der er mange andre trafikknudepunkter, der er meget meget værre end Fyn, og det er i hvertfald ikke Nordjylland, nord for Limfjorden. Sidstnævnte er et problem, men det løser sig vel når de engang er færdige med vejarbejdet.
    Jeg har meget mere til dette emne, men det lægger jeg i et andet indlæg, der ikke træder Fyn over tæerne;-)

  6. Palle Hellemann

    Primært så tror jeg på at vi kan løse mange af trafikproblemerne ved at satse massivt på Bredbånd til alle der har behov og tilskud til hjemmearbejdspladser med Webcams og udstyr til videokonferencer osv. Her kunne jeg se et fantastisk perspektiv i form af miljø/trafik/ressourcer osv. osv. Hvis bare hver eneste kontoransatte i Danmark kunne indføre 2 hjemmearbejdsdage pr uge, hvad kunne det så ikke blive til? Vi kunne spare energi, rejsetimer, forurening, papir, slid på transportmidler etc. og samtidig gøre det lettere for mange at få hverdagen til at hænge sammen…
    Ikke at mange ikke tager en hjemmearbejdsdag i ny og næ, men for de fleste er problemet at kontakten til omverdenen hjemmefra er begrænset til tlf og email. Hvis man fik en bredbåndsforbindelse med webcam og kunne få forbindelse direkte med firmaets servere hjemmefra, så ville man i nogle tilfælde være mere effektiv når man arbejdede hjemme…
    Teknologien findes, vi skal bare have en regering, der vil være med til at sætte Danmark i førertrøjen på dette felt…
    Jeg har f.eks. 100 MBit internet, men idet firmaet slet ikke har det – i hvert fald ikke per linie ind, så nytter det jo ikke meget at jeg kan, men tænk hvis de kunne. Moderne vidensarbejdere vil kunne øge effektiviteten med mindst den sparede transporttid. Og alle andre vil også vinde, fordi deres transporttid vil falde, pga lidt mindre trafik på vejene. Miljøet vil vinde på mindre forurening. Børnene vil vinde på at far eller mor var hjemme når de kom hjem fra skole. Og det vil blive nemmere at arbejde effektivt i hele teamet om aftenen, når børnene er lagt i seng, hvis det passer teamet bedst – man opretter jo blot en videokonference, så kan man arbejde som man vil. Bare 2 hjemmearbejdsdage pr uge kunne spare folk i snit for måske små 100 timer og skære 40% af deres brændstofforbrug.

  7. Lars Kolind

    Er der nogen der ved hvor stor en effekt på myldretidstrafikken det ville have at f.eks. 30 procent af de der har jobs, arbejdede hjemme en dag om ugen?
    Hvad hvis man pålagde lastbiler en kørselsafgift i myldretiden? Hvor stor en effekt ville det have?

  8. Per Feldvoss Olsen

    Tænk “omvendt” Lars – what can be?

    Hvad ville der ske hvis man fritager lastbiler for en del af afgiften, når den “rammer” 90-100% af fartgrændsen?

    Dette vil bl.a. “tvinge” lastbilerne til at køre når dette mål ‘er muligt’…

    vh Per

  9. Erik Ravnkilde

    Det er absurt, at man i trafikdebatten KUN snakker reduceret-/bedre fordelt trafikmængde, øget kapacitet, større sikkerhed/lavere hastighed, osv. Hvorfor taler man ikke også om mere effektiv udnyttelse af eksisterende anlæg, altså: FLERE BILER IGENNEM PR. TIME PÅ DE GADER OG VEJE VI HAR.
    Den vigtigste parameter her er os bilister og vores evner til at gebærde os sikkert og hurtigt frem. Trods det, at bilers dårlige stand er årsag til blot 8% af ulykkerne, skal de alligevel til syn hvert andet år, når de har kørt 5 år. Vi bilister, derimod, der ifølge statistikken er årsag til 65% af alle færdselsulykker, kan køre op til 52 år uden at skulle testes eller efteruddannes!
    VI SKAL ALTSÅ HAVE OS BILISTER PÅ EFTERUDDANNELSE!
    Men det er økonomisk og kapacitetsmæssigt urealistisk i den kendte form med kørelærer og prøvesagkyndig osv. Nej løsningen er at anvende simulatorer, som det kendes fra flytrafikken. Teknikken findes allerede i spillemaskiner kendt fra tivolier og spillehaller. Der skal blot udvikles køreuddannelses-software – ét computerprogram, kopieret til samtlige landets simulatorer, opdateret automatisk via Internettet osv. Vi trafikanter bliver så indkaldt til efteruddannelse og test, som det sker nu med bilerne. Vi book’er en tid på et testcenter, via Internettet eller telefonen. Det tager måske 45 min. øve-tid, efterfulgt af 15 min. test og koster 5-700 kr. Hvis vi dumper, må vi komme til fornyet test. Hvis vi dumper 3 gange, må vi til en kørelærer og til almindelig køreprøve.
    Simulatoruddannelse og -test har flere fordele frem for en traditionel køreprøve. Dels er det den eneste realistiske måde at opnå kapacitet nok til hyppig test af alle bilister, og dels er den hurtig og relativt billig at etablere og drive. Den kan udføres på akkrediterede private testcentre, evt. drevet af kørelærerne, fordi testen gennemføres af en computer, og ikke er baseret på subjektiv vurdering. Men ikke mindst er den bedre, fordi den er ensartet og kan tage højde for dårlige kørelærere. Den kan indeholde et stort element af kørefærdighed og opøve vores evne til at færdes i trafik og redde os ud af kritiske situationer. Simulatoren kan lære os at medvirke til at afvikle trafikken mere effektivt. Og det var jo det mit indlæg startede med.
    Kunne du ikke markedsføre den ide, Lars Kolind?

  10. Lars Kolind

    Tak for mange gode input. Jeg vil gerne ha mange flere!
    Lars

  11. Martin Kirkmand

    Jeg kører dagligt på den fynske motorvej og én ting som med 100% garanti giver kø er når diverse vindmølletransport, brede og lange særtransporter skal snegle sig afsted i myldertrafikken.
    Med det samme bilister ser et gult rotorblink sænkes farten med 20 km/h og en kø er opstået.
    Disse transporter burde ikke kører på de danske motorvej mellem kl. 7 og 9 samt kl. 15 – 17.

  12. Tommy Hermann

    Hej Lars.

    Jeg har et forslag, der kan få trafikken væk fra motorvejene i Østjylland.
    Der skal indføres tog hvert 20 min. fra Århus til Kolding, med stop på følgende stationer :
    Århus-Kongsvang-Viby-Hasselager-Hørining-Stilling-Skandeborg-Hovedgård-Hansted-Horsens-Hatting-Løsning-Hedensted-Bredballe-Vejle-Brejning-Børkop-Fredericia Nord-Fredericia-Erritsø-Taulov-Nørre Bjert-Kolding.
    Lokale busforbindelser til stationerne. Parkeringspladser ved stationerne skal være store nok.
    Priserne sænkes så det er fordelagtig at tage toget.
    Kørselfradraget forsvinder for folk der bor tæt på stationerne. (10-15 km)

    Tommy

  13. Jette Jakobsen

    Det lyder godt Tommy..så ville jeg også køre i tog. Vi skal lige tænke på de forældre som skal aflevere og hente børn..altså skal børnehaver m.m. ligge i nærheden af stationen, og have åben så vi kan nå det. De år jeg skulle hente og aflevere..kunne jeg slet ikke bruge offenlig transport..herude på landet.

  14. Gitte Andersen

    Bilkøer på vejene – et symptom på et helt andet problem!

    Uanset hvor jeg kigger hen, ønsker man at løse trafikproblemerne med flere/bedre veje, effektiv offentligt transport o. lign, men jeg mener ikke at trafikkøerne ier problemet, men derimod et symptom på den måde, vi har udviklet vores samfund, hvor mange mennesker dagligt må transportere sig langt for at komme på arbejde. Det må de gøre fordi virksomhederne klumper sig sammen i de større byer og fordi huspriserne er blevet så høje at mange ikke kan bo i nærheden af jobbet.

    Fortsætter vi af det spor, forestiller jeg mig at vi får et samfund overplastret med veje og jernbanespor – så vidt jeg ved er det allerede et faktum at nogle kommuner nu må planlægge med “støjfri zoner” hvor der ikke kan anlægges veje, jernbaner eller industriområder. – i sig selv en fornuftig måde at tage hånd om problemet på – det burde bare slet ikke være nødvendigt.

    Den lange transport ser jeg også som en medvirkende årsag til stress hos en del mennesker – det er jo ikke sådan at man lige kan smutte hjem for at se til et sygt barn eller få en tid hos lægen, så man blot kan være væk ½ time fra arbejdet – alt skal planlægges med en margin på hele og halve timer og trækker et møde på jobbet ud i 30 minutter, kan det betyde at man ikke kun kommer 30 minutter senere for at hente sit barn, men måske 60 minutter senere fordi der nu er kø på hjemvejen!

    Mange mennesker har for lidt tid i deres familier og får slet ikke motion og frisk luft nok – fordi så megen tid må tilbringes i bil eller offentligt transportmiddel

    Endnu er der ingen der har kunnet give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor det er nødvendigt at mange virksomheder skal klumpe sig sammen i de større byer – er der nogen her der kan?

    Men jeg har hørt argumenter som: “Der er ikke så mange medarbejdere at vælge imellem i yderområderne”. Det vil selvfølgelig være et problem i starten, men mon ikke det vil løse sig over en periode – måske på 30 år!

    Et andet argument er at det giver prestige at virksomheden ligger på nogle bestemte adresser! Er det sund fornuft – ja, jeg kan ikke få øje på at min bilforsikring bliver bedre fordi forsikringsselskabet hovedkontor ligger på en dyr Københavner-adresse , men det kan da være den blev billigere hvis hovedkontoret kun skulle betale det halve i husleje fordi det lå i Ringsted!

    Så min opfordring til dig, Lars Kolind, er at tænke i HELT NYE BANER – og ikke nødvendigvis vejbaner – med din erfaring i erhvervslivet må du have viden til at finde en helt anden udvej, så vi ikke alene får løst trafikproblemerne, men også kan gøre noget for folkesundhed og familielivet.

  15. Palle Hellemann

    I Nyhedsavisen onsdag den 31. oktober side 6 står der at mænd kører i snit 43 km i bil pr dag enten som fører eller som passager, kvinder i snit 29 km. Hvis 30 % arbejdede hjemme en dag pr uge, dvs. anslået 900.000 mennesker, så ville man spare, højt sat tror jeg, 900.000 * 36 km = 32.400.000 km pr uge…eller ca 2,5 mio liter brændstof, hvis km pr liter er 13 i snit.
    Hvis man kunne få dem til at blive hjemme 2 dage pr uge ville det være 5 mio liter pr uge…
    Der skal vist lige findes lidt mere info fra Danmarks statistik og regnes lidt videre…

  16. Palle Hellemann

    Jeg kan sagtens støtte op om Gittes betragtninger – heraf kan der også skabes fornyelse og fremdrift, men det er et svært emne og en svær diskussion.
    Erik har også ret i det dybt problematiske med at bilerne skal til syn, men kørekortet gælder alt for længe uden kontrol af om man stadig kan leve op til kravene. Måske fordi de der vedtager reglerne ikke har problemer med at holde deres bil i forsvarlig stand, men straks er mere bekymrede for om de selv vil kunne bestå en køretest…? Dog tror jeg ikke at de trafikale problemer kan mindskes væsentligt med sådanne tests.
    En tanke mere: Jeg har lagt mærke til at trafikken i og omkring København er allerværst på regnvejrsmorgener, så hvis man ku’ sørge for tørvejr om morgenen så cykler flere;-)

  17. Rasmus Thun

    Kattegatbro / Flere penge til togdriften.

    Hej Lars og andre,

    Der er mange interessante meldinger herinde på hvordan trafik situationen løses.
    Regeringen står klar til at spilde 100 mio kr på stor undersøgelse af nødvendigheden af en Kattegatbro. Jeg er ikke i tvivl om at Broen nok skal blive til noget (Hvis man ikke kommer på andre tanker ). Og hvad er prisen på broen ikke!!!
    Hvorfor ikke bruge pengene fra det projekt på at udbygge og udvikle vores udmærkede togsystem, specielt strækningen mellem Århus – København. Togene burde kunne konkurrere på både tid og pris med biler og fly.
    Alle politikere taler om Global opvarmning, hvad så med at få fjernet 25% af bilerne fra vejene og 50% af indenrigsflyvningen.
    Man kan ikke snakke om Miljø og udvidelse af Motorveje / Broer i samme sætning.

  18. Palle R Jensen

    Trafikpolitik trænger til nytænkning.

    Der skal ske store ændringer hvis vi skal kunne fastholde mobiliteten i en tid hvor olieprisen kommer langt over 100 dollars pr tønde og klimaet kræver en reduktion i CO2 med en faktor 4 !
    Elbiler er på vej frem, men de løser ikke køproblemerne.

    Løsningen er dansk og hedder RUF (www.ruf.dk). Start med kollektiv trafik baseret på RUF. det er hurtigere end med bil og lige så komfortabelt (dør til dør og enkeltsæder til alle).

    RUF har medvind i Sverige hvor en svensk kommune ønsker at bygge en 5 km RUF bane til at starte med.

    Danmark bør komme mere på banen.
    RUF er usædvanlig, men det er udfordringerne også. De traditionelle tiltag virker ikke længere.
    Se: http://www.ruf.dk/ruf2006.pdf

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.