Dagbog fra Kina 6: Mandarin eller engelsk

2006-10 Kina operatør.jpg

I Danmark diskuterer vi hvornår børn skal lære engelsk i skolen. I min bog, Vidensamfundet, stillede jeg i 2000 forslag om at engelsk skulle gøres til officielt andet sprog i Danmark. Det skulle hjælpe flere til at drage fordel af globaliseringen og det skulle samtidig inspirere os danskere til at værne om dansk sprog og kultur, der er under pres uanset hvad folketinget beslutter. Senest har de radikale været fremme med smamme forslag.

Men i Kina handler man mens vi snakker: Der lærer børn i byerne nu engelsk fra børnehaven. Kineserne har erkendt at engelsk er vejen til at blive en del af det internationale samfund. Og om måske ti år er Kina verdens største engelsktalende nation. Mens vi diskuterer om det går ud over dansk kultur.

Mere i morgen..

7 kommentarer til “Dagbog fra Kina 6: Mandarin eller engelsk”

  1. Lise Bornerup

    Jeg mener du har fat i noget meget vigtigt. Hvis vi vil forstå hinanden behøver vi et fælles sprog at gøre os forståelig på, og her er engelsk i dag det sprog der læres af flest mennesker. Jeg er taknemmelig for at jeg ikke skal lære kinesisk, så jeg værdsætter Kinas beslutning om at åbne dørene for et nyt sprog. For mig betyder det ikke at min kultur og mit sprog ændre sig, jeg er dansk og har dansk kultur som basis for min måde at gebærde mig i verden på. Ved at forholde mig til andre kulturer på andre sprog end dansk, bliver jeg bedre til at være dansk. Da jeg fornylig var i Vietnam var det interessant at opleve at mange kendte et dansk ord – Danida – og var dybt taknemmelige; på vietnamesisk! Så lad os blive rigere, sprogligt!

  2. Helle Munch Oldefar

    Jeg forstår ikke folks generelle berøringsangst med engelsk tidligt. Dansk skal nok bestå, og skulle vi udvikle vores eget ‘danglish’ går det såmænd nok. Jeg gik i sin tid på den første skole i Odense – der indførte engelsk fra 1. klasse og senere fra børnehaveklassen, og mine børn har selvfølgelig også gået der ;-) Jeg påtænker at tale engelsk til mine børnebørn, så de får to sprog fra starten, og jeg er såmænd også ved at udvikle et system til sjov indlæring af engelsk for de små.

  3. ask josephsen

    At tro man kan beskytte sin kultur fremfor at udvikle den, er nærmest en dødserklæring. De kulturbærende nationer gennem tiden har altid været de stærkeste/førende. Så hvis vi er førende i erhvervslivet vil resten af verden også kigge på dansk kultur. Altså; hvis vi svækker vores erhvervsevne for at værne om kulturen risikerer vi alligevel at svække vores kultur.

  4. ask josephsen

    Hvad der måske er mere interessant er, om det i praksis er den rette løsning. Jeg har haft engelsk og tysk fra 1. klasse (RudolfSteiner-skole), men er ikke en tomme bedre end mine jævnaldrende der ikke har haft det. Måske der er andre metoder end at terpe fra 1. klasse til at blive dygtig til engelsk – måske skulle man gøre det obligatoriske at blive udvekslingselev i en engelsksproget skole?

  5. Lars Kolind

    I forhold til kineserne er vores chance at vi lærer børnene at bruge sproget, mens jeg har indtryk af at kineserne i højere grad terper grammatik. Det der virkelig gør en forskel er at unge mennesker kommer på f.eks. studieophold i udlandet. Ingen videregående uddannelse burde kunne afsluttes uden mindst et semester i udlandet..

  6. Helle Munch Oldefar

    Enten det, eller også skulle ingen kunne påbegynde en videregående uddannelse uden et semester i udlandet ;-) Men det går undervisningsministeren jo aldrig med til.
    Jeg har haft engelsk fra 3. klasse (i 1963), mine børn fra 1. klasse (Henriette Hørlück i Odense), og vi er meget bedre end de fleste andre, sååå…
    Vedr. kineserne, så kan de hverken forstå eller tale engelsk særligt godt – netop fordi de fokuserer på det skrevne sprog. Jeg har en kineser boende, der ‘skriver’ mange ord i luften for at forstå dem ;-) Men i kinesisk sammenhæng er hun fantastisk god til engelsk. Hun har også svært ved at udtale det forståeligt.

  7. Niels Lindhardt Johansen

    I Egedal kommune er der i budgettet for 2007 indeholdt, at der skal indføres engelsk fra 1. klasse på alle kommunens skoler. Vi vil gennemføre det med liniefagsuddannede engelsklærere og med efteruddannelse i tidlig sproglig indlæring. Vi har søgt undervisningsministeriet om dispensation fra de generelle regler om, at engelsk først begynder i 3. klasse. Vi håber, og tror, at undervisningsminister Bertel Haarder er så fremsynet, at han giver tilladelse. Vi er sikre på, at det vil være til glæde og gavn for vores folkeskoleelever.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.