Tilbage fra Kina

2006-10 Kina 066 res.jpg

I den forgangne uge var jeg i Shanghai og Suzhou. Selvom jeg har været i Kina før var det noget af en øjenåbner: Udviklingen i Kina går endnu hurtigere end jeg havde troet. Jeg skrev en mængde dagbogsnotater og dem glæder jeg mig til at dele ud af i de kommende dage her på bloggen. Kina har nemlig meget med KolindKuren at gøre: Hvis ikke vi finder en bedre måde at drive virksomhed på i Vesten bliver vi simpelt hen overhalet før vi tror det. Og så bliver resultatet at vi enten bliver turistreservat for kineserne og/eller at vi må arbejde for 20 eller 25 kr. i timen.

Læs hvad jeg noterede om skolesystemet: Kineserne i byerne (ca 400 millioner af milliarden) lærer engelsk fra børnehaveklassen. Kina bliver snart det største engelsktalende land i verden. Børnene går 40 timer i skole + hjemmearbejde. Skolen lægger stor vægt på faglighed, især inden for matematik, teknik og naturvidenskab og da familierne kun har et barn bruges der meget store beløb på uddannelse. Hvis ikke danske børn lærer noget andet end kinesiske børn – kreativitet, samarbejde, multikulturel forståelse, menneskelige værdier osv – så kan jeg ikke se hvordan vi skal kunne konkurrere.

Men hvad er det der sker i Folkeskolen her i Danmark – i globaliseringens navn?

Mere i de kommende dage…

4 kommentarer til “Tilbage fra Kina”

  1. Line

    Hej Lars – har du eventuelt også gjort dig nogle tanker om engelskkundskaberne herhjemme i DK i forhold til vores samhandel med verden og i forhold til fremtiden?

    De radikales udspil i august om at gøre engelsk til officielt andetsprog herhjemme har jo affødt mange reaktioner og tanker. Jeg mener ikke, at forslaget overhovedet er gennemtænkt ordentligt, idet sprog og identitet og refleksion er så tæt forbundne, at det ikke ‘bare’ er at vedtage, at nu er engelsk andet officielt sprog, men da jeg nu læste din Kina-post kom jeg til at tænke på, om du har nogen holdning i sagen…. og det er ok, hvis du ikke synes, det er værd at diskutere her – da diskussionen jo unægteligt tager en anden retning så…

  2. Keld Jensen

    Jeg er nu ikke så bekymret,- og det ligner ej heller dig Lars ? – Hvorfor ikke kigge på udviklingen i Kina, som en kæmpe mulighed for DK og danskere. Jeg har også lige været i Suzhou, hvor een af vore danske producenter af trapper, fa. DOLLE netop har startet en virksomhed, der allerede beskæftiger 80 ansatte,- og som supplerer DOLLE`s produktion i DK på fremragende vis, og uden risiko for, at man vil flytte den danske produktion til Kina, hvorfor ? – Simpelt hen fordi, man via specialisering og mekanisering har en så lav lønandel på produktet, at ingen – ej heller kinesere kan gøre det billigere. De er der i mod gode til at producere nogle af komponenterne til de danske produkter. Men hvilke muligheder er der ikke i Kina, for initiativrige danskere, der vil drive forretning her – Ja, ingen tvivl om, at vi kunne afsætte al vor nuværende produktion, både landbrugs- og industriproduktion på dette marked – hvor købekraften er meget differienteret, men i kraft af potentialet stort nok til at danske virksomheder ville kunne mere end fordoble deres nuværende eksport – måske bare i Shanghai og _Souzhou-området ?

  3. Lars Kolind

    Jeg er faktisk bekymret på Danmarks vegne. Vi har ubegrænsede muligheder i Kina (og andetsteds), men hvis vi gør de forkerte ting eller slet ikke gør noget, så får vi virkelig kam til vort hår. Det starter med at man forstår hvad der foregår uden for vores andegård, og det er der rigtig mange danskere der ikke gør.
    Sprog: Jeg stillede selv forslaget om engelsk som andet sprog i min bog, Vidensamfundet, fra 2000 (Gyldendal, fås stadig antikvarisk). Jeg koblede det med et program der skulle sikre at Danmark fortsat havde en unik identitet og kultur. Det er helt rigtigt at de ting hører sammen.

  4. stefan

    (med rødmossede kinder poster jeg kommentareren i det rigtige indlæg)

    Som lærerstuderende hæfter jeg mig ved din sidste sætning. Du stiller et spørgsmål jeg fornemmer har karakter af at være retorisk. I så fald, lad mig være eksplicit: Kundskabskapløbet kører for fuld blæs i Danmark i øjeblikket. PISA-rapporter har virklig sat regering og samfund i bevægelse for at netop kundskaberne skal dyrkes i folkeskolen. Kundskaberne skal selvfølgelig ikke negligeres – men vi gør os selv en bjørnetjeneste, hvis vi tror det erhvervsmæssigt sætter os i nogen fordelagtig position til fremtiden. Vi må kunne noget andet…

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.