Alfred Josefsen bliver gæsteredaktør
Alfred Josefsen der er administrerende direktør for Irma, har lovet at være gæste redaktør her på bloggen mens jeg de næste tre uger er i Indien på forretningsrejse.
Alfred Josefsen er kendt for at have gjort Irma til en af landets bedste arbejdspladser og et af midlerne hertil har været en ærlig og direkte kommunikation med medarbejderne. Alfred er pioner i værdiledelse og tilmed stærkt engageret i samfundsforhold, bl.a. som formand for Unicef i Danmark. Jeg er meget glad for at kunne byde Alfred velkommen som gæsteredaktør af bloggen de næste tre uger!
Jeg glæder mig til at følge med på afstand. Vær med i debatten!
24. august 2006 kl. 13:32 #
Det bliver sørme spændende !
Hilsen Bjarne
24. august 2006 kl. 18:05 #
Hvor spændende. Siden jeg for et par måneder siden læste en af hans klummer i Berlingske om, at forandring skal baseres på foankring (i organisationens værdier og i det man er god til) har jeg tænkt, at jeg gerne ville anbefale ham Douglas Rushkoffs bog: “Get Back in the Box”.
Den handler om, at man ikke skal tænke udenfor boksen – man skal tænke indenfor og være supergod til det man laver og fokusere på det. Alfred Josefsen kender den sikkert i forvejen, men alligevel er det da smart, at jeg nu bare kan sende anbefalingen via bloggen her :-)
Alfred Josefsens klummer i Berlingske er derudover altid fyldt med spørgsmålstegn og det gør, at man får indtryk af, at han har lyst til at starte samtaler – så det bliver spændende at opleve ham her på bloggen!
Og god tur til Indien!
24. august 2006 kl. 20:41 #
Her er mine oplæg til debatten i form af spørgsmål til informationer, jeg har læst på Irmas website.
1. Irma introducerede Varevalget for at give kunder og små producenter indflydelse på udvalget af kvalitetsmadvarer i kædens 70 butikker. http://www.irma.dk/ccms/templates/template8_11.asp?iSideID=4537&intSektion=0&intNyhedId=7390
Jeg synes, det er et fremragende initiativ, I i Irma har taget. Hvilke andre tiltag arbejder I med for at tilpasse produkter og services til de behov, kunderne har og måske endnu ikke ved, at de har?
2. Økologiske varer udgjorde i perioden 12.-18. marts 2006 godt 30 % af Irmas omsætning. http://www.irma.dk/ccms/templates/template8_11.asp?iSideID=4537&intSektion=0&intNyhedId=7375
Tillykke med verdensrekorden! Er I i Irma også opmærksomme på, at ikke-økologiske varer kan smage rigtigt godt? Eksempelvis har jeg i Børsen læst, at to ikke-økologiske sødmælk fra Bornholms Andelsmejeri og Hirtshals Mejeri måtte dele titlen som Danmarks bedste mælk, der blev fundet ved en smagning og kåring på Landbohøjskolen i København, arrangeret af mad-entreprenøren Claus Meyers madhus. http://borsen.dk/650.93815
3. I pressemeddelelsen ”Irma regnskab for 2005: Bedste resultat i 119 år” fra den 14. februar 2006 skriver Alfred Josefsen bl.a. følgende: ”I en tid hvor discount vælter frem overalt, har Irma en strategi, der går ud på at satse på det modsatte: Vi satser på kvalitet, både når det gælder medarbejdere og udvalg af varer, så kunderne oplever en forskel.” http://www.irma.dk/ccms/templates/template8_11.asp?iSideID=4537&intSektion=1&intNyhedId=7217
Mit spørgsmål: Hvilken af de følgende to kæder vil over de næste 3-5 år vokse mest – målt på dels omsætning, dels indtjening i procent af omsætningen og dels antal medarbejdere: Irma med differentieringsstrategien eller discountkæden Fakta, der ligesom Irma også er en del af Coop Danmark? Og hvorfor?
24. august 2006 kl. 22:37 #
[...] Lars Kolind har valgt at invitere Alfred Josefsen ind som gæste-blogger – et smart træk. [...]
27. juni 2007 kl. 17:17 #
Det tror jeg er godt..vi trængte vist til lidt fornyelse.