Mening > Profit (4) Fokus på brystkræft.

Avon sælger kosmetikprodukter til kvinder for ca. 50 mia. kr. om året. Ikke via supermagasiner eller specialbutikker, men gennem ca. 4 mio. kvinder der sælger til familie, venner og andre. Det er ikke en forretningsform jeg personlig synes særlig godt om, men når man ser hvad firmaet har opnået skifter billedet. Læs i visionen:

The Largest Women’s Foundation
We will be a committed global champion for the health and well-being of women through philanthropic efforts that eliminate breast cancer from the face of the earth, and that empower women to achieve economic independence.
Avon har til dato doneret over ½ milliard dollars til arbejdet med brystkræft. Og Avon integrerer arbejdet med at udrydde brystkræft i selve forretningen – ikke som et vedhæng på PR-kontoen. Læs mere på www.avoncompany.com.

 

4 kommentarer til “Mening > Profit (4) Fokus på brystkræft.”

  1. Kim Christiansen

    Udadtil opnås en høj grad af legitimitet for forretningen ved at erklære en socialt forankret “raison d´etre”. Noget tilsvarende mener jeg kan konstateres at gælde for andre succesfulde virksomheder. F.eks. Walmarts “…committed to growing our company by improving the standard of living for our customers…” og A.P. Møller Mærsks erklærede hensigt om at tjene det danske samfund.
    Indadtil er det desuden et godt fundament for at engagere ansatte og andre interessenter i “den gode sags tjeneste”.

    Ideen om at distribuere produkter med fokus på “well-being”, som det skrives gennem sociale relationer snarere end gennem traditionelle B2C relationer tror jeg på er en vindende strategi. Forbrug af den ene eller anden slags handler i et eller andet omfang om iscenesættelse i forhold til andre. Når et bestemt forbrugsmønster så oveni købet kan være med til at skabe eller vedligeholde attraktive sociale relationer, så er det flere fluer med et smæk.

    Så samlet set tror jeg der er tale om 2 lovende karakteristika. At de så samtidig begge kræver en høj grad af etik (som ikke er uden omkostninger) for at vedligeholde deres effekt er en anden sag…

    /Kim Christiansen

  2. Bettina Hauge

    Hmmm … Walmarts har desværre gennem en lang årrække haft en elendig medarbejderpleje/dårlige arbejdsvilkår. Der skal være balance mellem blikket udad og indad. Ellers kan man ikke få engagement frem. Etik & moral har naturligvis en pris. Alle virksomheder, der arbejder med det sociale regnskab/triple bottom line, ved det. Avon er et lyspunkt! Mange firmaer donerer til brystkræftforskning. Det er – groft sagt – “let” gjort. Avon er dog langt mere modig. De sætter også fokus på et stærkt tabuiseret emne: Hustruvold. Jo mere tabu, der knytter sig til den sag, man ønsker at støtte, jo vanskeligere er det (både at få engageret folk, men sandelig også at rejse pengene). Avon viser mod & mandshjerte. Tak for en god henvisning (fra hende der laver ph.d. om brystkræftramtes arbejdsliv)!

  3. bobdenijs2

    franklin covey canada [URL=http://www.greatcompanystore.com/]franklin covey canada[/URL] franklin covey binders [URL=http://www.greatcompanystore.com/]franklin covey binders[/URL]

  4. anitazen4

    easy cash advance [URL=http://www.cashadvance.loans-about.com/easy-cash-advance-1.html]easy cash advance[/URL] 1 hour cash advance Loans [URL=http://www.cashadvance.loans-about.com/]1 hour cash advance Loans[/URL]

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.