Mening > Profit (3) Økologisk mad

En af mine yndlingsaversioner i USA er at mad næsten altid er fyldt med tilsætningsstoffer og at jeg frygter medicinrester, sprøjtemidler og hvad ved jeg. Altsammen i effektivitetens, stordriftens og profittens navn.

Men Stonyfield Farm (www.stonyfield.com) er gået den modsatte vej. Her er alle produkter økologiske og fri for kunstige tilsætningsstoffer af enhver art. Læs her hvad målet er:

“We’re committed to a healthy planet that sustains healthy people and produces healthy food. We’re proud to be involved in many exciting projects that we believe have a positive social and environmental impact.

For starters, we donate 10% of our profits each year to efforts that help protect or restore the Earth. We use our yogurt lids as mini billboards to help educate consumers about environmental issues that threaten the health of our planet, and motivate them to take action.

Through re-use and recycling, we prevent hundreds of tons of materials from reaching the landfill or incinerator each year, and conserve resources for future generations. We also collect our recyclable cups and turn them into useful products. There’s even a toothbrush and razor made from our yogurt cups!”

I Danmark er indsatsen for økologisk og sund mad forbeholdt de små nicheproducenter som Hanegal, Øllinggård, Thise osv. Sikken en chance Danmark går glip af. Hvis jeg var chef for Arla…

9 kommentarer til “Mening > Profit (3) Økologisk mad”

  1. Helle Munch Oldefar

    Ja, ‘hvis’ og ‘hvis’ ;-)Du må jo søge jobbet.
    Jeg kan ikke lade være med at reklamere lidt for pengeinstitutter som Folkesparekassen, der netop støtter økologiske tiltag og har en ØKOnto, hvor man kan få billige lån til økologiske tiltag. Der er afdelinger i Århus, Odense og Silkeborg, men gå ind på http://www.folkesparekassen.dk eller http://www.jak.dk
    Her kan du også få indflydelse uden at skulle være storaktionær ;-)

  2. Lasse Philipsen

    Ofte kommer diskussionen af virksomheders sociale ansvar til at handle om, hvordan de påvirker miljøet. Forståeligt nok. Vi har alle let ved at forstå de negative konsekvenser af pesticider i mælken, vækstfremmer i grisen eller olie i havet, og derfor er det enhver direktørs mareridt at havne på forsiden af aviserne med “miljøsvin” stemplet i panden.
    For det er jo en god historie, når en (aner)kendt virksomhed trækkes gennem sølet. Og derfor kan det undre, at der ikke er flere store virksomheder, der begynder at tænke og handle mere miljørigtigt – i samme retning som Stonyfield Farm.

    I Danmark er det, som Lars skriver, op til en række mindre producenter at levere økologiske mejeri-varer til forbrugerne. Arla er godt nok med på vognen i begrænset omfang, men hos mig klinger det økologiske budskab en smule hult. Jeg tror ikke, at det alene er fordi, at Arla er den store aktør på mælkemarkedet, men mere fordi der ikke er sammenhæng mellem den økologiske og den forretningsmæssige linje.
    Arlas forsøg på at udkøbe en mindre konkurrent af butikskæden Metro gør, at jeg ikke føler, at de er til at stole på. Og det ændrer et par reklamer fra den lille lokale producent ikke på. Tværtimod skaber det en endnu større oplevelse af manglende sammenhæng i den udadvendte kommunikation.

    Nå – det blev til et længere indlæg, men Arla vs. økologi er altid et godt diskussionsemne.

  3. Nils Erik Madsen

    Økologisk er ? ;;;;;
    Mennesker
    Mad
    dyr Grønsager
    Frugten af kemiterror-ismen er en synkende skude, men så kan de jo sælge kemiske redningsvæste.?
    ikke økologisk er bromerede flammehæmmere, der slår flere ihjel end rygning. de er unedbrydelige i naturen. de kan erstattes af et dansk produkt der er lige så giftigt som appelsinsaft ifølge teknologisk institut. se http://www.burnblock.dk
    Kan vi lære at styre kemibålet under vores økologiske til-værelse [?]
    Niels Erik Madsen
    skaevevinkler.dk

  4. Farmer

    Ja, chancen er der; men modet mangler.

  5. Kim Christiansen

    Det er jo ikke et enten eller. Det handler om timing.
    Kemien var med til at skabe fundamentet for en høj grad af forsyningssikkerhed inden for fødevaresektoren, som i tider med reel mangel på fødevarer, var det bedste svar på datidens problemer.

    I dag er vellevned et større problem end sult. Dermed er der overksud til at “forædle” produkter tilbage til fortidens “naturlige” standard. Samtidig er det også oplagt at “naturlige produkter” ikke kan skubbes ud på markeder, som ikke kan se perspektivet i dem.

    Derfor må markedsmæssig relevans og dermed tilgængelighed basere sig på at forbrugerne oplever en forskel.

    /Kim Christiansen

  6. Tim Ørting Jørgesen

    Hej Lars,

    Jeg er chef for Arla i Danmark og jeg er rigtig glad for at være medarbejder og leder i hvad der faktisk er verdens største økologiske mejeriselskab. Det er blot et pudsigt paradoks at det med størrelse synes at være en hæmsko for den økologiske forbrugeropfattelse i Danmark :) Men i Arla har vi i lighed med de små mejeriselskaber troet på økologien i rigtig mange år og dermed lagt fundamentet for den økologiske mælkeproduktion. Vi er blevet ved – også selvom det har betydet en til tider stor overproduktion af økologisk mælk. Jeg har aldrig tvivlet på økologien, og derfor er jeg også rigtig glad og lettet over at vores stædighed og insisteren på økologien for alvor begynder at bære frugt med en stigende efterspørgsel i både Danmark og udlandet. At det er de små økologiske mejerier, der får æren for økologien i Danmark, sætter ikke skår i min begejstring. Det vigtigste er at økologien er i fremdrift og at mange års stædige satsning bærer frugt.

  7. Frank Calberg

    Er der nogen, der kan svare på, hvilken indflydelse næste led i forsyningskæden – detailhandlen – har på væksten i økologisk mad?

  8. Lars Kolind

    Tak for gode kommentarer, ikke mindst for din, Tim Ørting Jørgensen (direktør for Arla DK). Det må være virkelig træls at arbejde med økologiske i mælkeprodukter i et firma som offentligheden “elsker at hade”. Jeg tager hatten af for det Arla gør på det økologiske område. Foreslår samtidig at I arbejder mere med den måde forbrugerne opfatter Arla på. Det er jo tankevækkende at nogle mega-store virksomheder i Danmark som Mærsk, beundres på trods af at de er store, mens andre som Arla og TDC hades selvom de i bund og grund er ordentlige og succesrige virksomheder.

  9. ask josephsen

    Mit største problem når jeg, som forbruger, skal vælge mellem øko- og ikke-øko-varer er jo prisen. Om der er en god grund til, at der sjældent er tilbud på øko-varer endsige prismæssig konkurrence, ved jeg ikke. Men jeg fornemmer, at man for konventionelle varer ikke betaler den fulde pris for forurenet natur og syge mennesker. Hvis man kunne lægge den merpris oven i de konventionelle fødevarer ville øko-varerne være mere konkurrencedygtige og dermed sikret en større succes til vores fælles bedste. Det er jo absurd, at vi alle skal betale for de skader det konventionelle landbrug laver via skatten, hvis man vælger at købe økologisk.

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.