Radikal innovation: Permission marketing på Internettet.

Her er et eksempel på radikal som er virksomheden, Retail Internet A/S, som jeg selv er medejer af. Nu skal I høre en spændende historie:

I mange år udsendte de veletablerede medievirksomheder kataloghefter i millionoplag til danske forbrugere. Det var en god forretning fordi kontaktprisen til forbrugerne var lav. Mens medievirksomhederne koncentrerede sig om at lave småforbedringer i deres katalogforretning kom Retail Internet med en radikal innovation: Tilbud over Internettet til forbrugere der havde sagt jatak til at modtage tilbud på e-mail. Deraf navnet jatak.com.
Medievirksomhederne trak på smilebåndet: Det ville være en døgnflue. Og de svarede igen ved at udsende kataloghefterne mere hyppigt – mere af det samme, som der står i “Kolind Kuren”.
Men e-mail tilbud viste sig at være mere end en døgnflue. Ikke blot var kontaktprisen endnu lavere, men Internettet gjorde det også muligt at tilbyde annoncørerne at de alene skulle betale jatak et beløb for hver vare de solgte. No cure no pay. Døgnfluen blev en helt ny form for medie: Electronic Direct Response Marketing, EDRM.
Fem år efter er kataloghefterne stort set borte og jatak har over 4 millioner tilsluttede forbrugere i Skandinavien. Værsgo!

5 kommentarer til “Radikal innovation: Permission marketing på Internettet.”

  1. Kai Poulsen

    Gør livet let for kunderne… Kundeadfærd, loyalitet, en til en og letmælk… http://www.talefod.dk

    Hjælp der er…
    http://www.berlingske.dk/business/artikle:=766614

    Kai Poulsen

  2. Kai Poulsen

    Artikel: Åh nej, der er rabat http://www.berlingske/business

  3. Kai Poulsen

    ARTIKEL: Åh nej, der er rabat http://berlingske.dk/business/

    ( Det vil/ville være rart med en funtions-mulighed til rettelse af link.)

  4. Kjeld Jespersen

    jeg arbejder for en stor producent af entrepenørmaskiner. Vi har netop markedsført GPS styringssystemer til vores maskiner som øger vores kunders produktivitet med 20-50% – det er for os radikal innovation. Styrken i vores firma er at vi definerer os som leverandør af “jordflytningsløsninger” – ikke entrepenørmaskiner. Det interessante er at tidligere har vi solgt nye maskin modeller med 1% bedre brændstoføkonomi, 3% stærkere hydraulik, bedre operatørkomfort etc. Nu lige pludselig står vi med in radikal innovation som gør det betydningsløst om vi har lidt bedre brændstoføkonomi etc. idet produktiviteten af et GPS styringssystem lang opvejer disse “småting”. Sådan et teknologispring vil helt sikkert på længere sigt have indflydelse på hvordan hele industrien udvikler sig.

  5. Lars Kolind

    Tak til Kaj Poulsen for henvisningen til talefod.dk – den side kendte jeg ikke! Og tak til Kjeld Jespersen for eksemplet med GPS. Det viser jo præcis værdien af radikal innovation. Lad os få flere eksempler!

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.