Mening – kom med nogle eksempler

Den måde jeg bruger ordet “mening” på i Kolind Kuren er selve organisationens eksistensberettigelse. Det den ville blive savnet for hvis organisationen pludselig ikke fandtes mere. Høreapparatfirmaet der bare laver gode høreapparater vil ikke blive savnet – det er der så mange firmaer der gør. Men hvis firmaet bidrog afgørende til livskvaliteten for de tunghøre ville det virkelig blive savnet hvis det pludselig ikke fandtes mere. Sådan et firma har mening.

Unimerco der vedligeholder skærende værktøjer for produktionsvirksomheder over hele verden, ville ikke blive savnet hvis det var det eneste Unimerco gjorde. Men det er det heller ikke: Unimerco leverer den kombination af rådgivning, nye værktøjer og vedligeholdelse som bidrager mest muligt til kundens produktivitet. Det er Unimercos mening.

Et dagblad der ligner de andre vil ikke blive savnet, men en avis med et formål og en klar ide (f.eks. Kristeligt Dagblad) vil blive savnet hvis den ikke fandtes.

Kan du give eksempler på organisationer i Danmark med en meget klar mening og andre der mangler en? Klik på kommentarfeltet nedenfor.

17 kommentarer til “Mening – kom med nogle eksempler”

  1. Max Christenen

    Hej Lars, først og fremmest tillykke med de flotte anmeldelser i Børsen i dag. Glæder mig til at læse bogen.

    Om virksomheder giver mening eller ikke mening er jo heldigvis subjektivt. Er man tæt på Unimerco giver virksomheden garanteret mening, men er man tæt på Unimerco’s konkurrenter vil man måske sige det samme.

    Jeg blev engang “udfordret” af en kammerat med spørgsmålet om jeg ikke savnede at lave noget der virkeligt betød noget – gav mening? Han forskede selv i menneskers muskulatur og bidrog med vigtige elementer til udvikling af medicin.

    Jeg arbejdede med at sælge annoncer for en byguide i København (AOK.dk) – eller hjalp jeg dagligt tusindvis af mennesker videre til gode oplevelser for dem selv og deres nærmeste, på byens teatre, spillesteder og romantiske restauraranter?

  2. Karsten Lauritzen

    Spændende weblog du har lanceret.

    Jeg vil fremhæve de politiske partier som organisationer med mening, og en branche hvor man med det samme mærker konsekvenserne hvis man ikke giver mening overfor den danske befolkning – så ryger man nemlig ud.

    Held og lykke med webloggen

  3. Jesper Bove-Nielsen

    Virksomheden mister mening over tid, fordi passionen er dræbt. Man er holdt op med at lege. Man er holdt op med at tænke i konkurrence, men i stedet tænker man politik – noget der udelukkende hører til på Christiansborg.

    Det er en udvikling vi kender: Barndommens leg ændrer karakter – får regler og bliver til spil.

    Det samme kan siges om virksomheder:
    Iværksættervirksomheden vokser og bliver stor. Får flere og flere lag, konventioner og regler – og pludselig opstår bureaukrati.

    Meningen med virksomheden må være at være i udvikling, under udvikling – hele dens levetid – med plads til at mennesker kan udfolde deres talent med fokus på profit i ordets egentlige betydning.

  4. Lars Kolind

    Jeg håber at vi kan få flere eksempler på virksomheder og offentlæige institutioner, der entan har glemt deres mening (negativt) eller som lever deres mening 100 %.
    Hvem kender nogen?

  5. Trine-Maria Kristensen

    På stående fod er der to virksomheder, som jeg ofte er i kontakt med, som jeg synes, har glemt, hvad meningen er.

    1. DSB.
    Meningen bør være, at fragte passagerer fra A til B hurtigst muligt, effektivt, til en pris der er rimelig og uden for mange trakasserier? At være en virkelig godt alternativ til bilen!

    2. PostDanmark
    Meningen må være at bringe post ud hurtigt og smertefrit og så tidigt på dagen som muligt?

    Og Jesper Bove-Nielsen har nok ret, det er fordi, der går politik i den – i stedet for forretning?

    Og så er der jo alle de andre eksempler. Læs for eksempel historien om ham her leverandøren, der skal levere en kørestol til en handicappet dreng og som vist også lige har glemt, hvad meningen er:
    http://www.slagtenhelligko.dk/?p=2853

  6. Niels Christian Nielsen

    En vigtig diskussion, og en som mange virksomheder aldrig når frem til. Et indicium på dette ses, når virksomheder har store vanskeligheder med at finde frem til det løfte, som deres brand skal indeholde, eller når virksomheder definerer dette brand løfte sammen med konsulenter, men hverken medarbejdere eller kunder kan genkende det.

    Hvis jeg må give bare et eksempel på en meget lille virksomhed, der i kraft af sin mening altid har gjort en betydelig forskel, må det blive MandagMorgen. Tænk en gang på, hvor meget den virksomhed på ca. 30 millioner i omsætning har sat i gang, og hvor meget den ville blive savnet.

    Prøv på den anden side at definere de danske bankers meming. Er der nogen af de store, der står klart?

    Tak for at starte debatten, Lars

  7. Hans Henrik H. Heming

    Hej Lars

    Ordet mening er vidtfavnende, men ikke desto mindre godt valgt for at beskrive hvorfor en virksomhed, eller os selv, er til.

    Som jeg ser det, er det jo netop de senere år blevet mere og mere aktuelt netop at beskrive meningen med hvad vi gør, fordi vi har fået alt andet på plads. Vi er jo SUPER privilegerede ved at kunne sige at ting skal have en mening. For mindre end 100 år siden var det noget helt andet som betød noget. Dér havde mennesker ikke i samme udstrakt grad overskud til at tænke i mening. Der skulle tænkes i overlevelse – der skulle brød på bordet.

    Og retfærdighedsvist bør vi vel også lige tænke over, at det stadigt er en præmis for rigtig mange mennesker i denne verden.

    Dit spørgsmål får mig til særligt til at tænke på ”The Flow Institute” som beskæftiger sig med bæredygtigt design. Mads Hagstrøm siger at der ikke bare skal være mening, han siger noget som er nok så interessant – mening er forudsætningen for at være attraktiv, særligt som virksomhed.

    Meningen betyder nemlig at vi har noget vi kan identificere os med, noget som vi synes er rigtigt. Det er stadigt sværere for virksomheder netop at finde mening med deres virksomhed. Altså udover lige at tjene aktionærernes interesser.

    Som jeg ser det er det her det reelle problem er – ansatte søger mening med det de laver, kan ikke finde den, bliver frustrerede og søger væk. De finder andre alternativer. Flere bliver ”moderne” løsarbejdere, etablerer egen virksomhed og shopper mellem de projekter hvor de netop kan finde mening.

    De som kan flyve bliver ikke i reden og her er vel virksomheders reelle problem…

  8. Frank Calberg

    Her er eksempler på virksomheder, der set ud fra et kundesynspunkt er gode til at leve deres mening:
     Bullguard.
     Den Gyldne Ovn.
     Fakta.
     SCI DATA.
     Thise Mejeri.

  9. Charlotte Krogager Hvid

    Dear Bloggers,

    Thanks to Lars Kolind for starting the debate and war against bureaucracy – and for walking the talk even 2 decades ago.

    All over the world bureaucracy comes in different shapes and forms. To some to sustain bureaucracy is seemingly the sole meaning of life.

    However we are in a unique historical setting today where globalization alone could pose a real threat to bureaucracy if we would only let it.

    Globalization should not be understood within the frames of bureaucracy and translated into the fight for Green cards. Still it seems as if it is the meaning and purpose of for instance the Danish government is to step up bureaucracy to prevent foreigners from joining the Danish workforce. Adam Smith would recent that, I am sure.

    This is not a critique of the Danish government per se. It is the pointing out of a legal framework, which imposes bureaucracy on both the public and the private sector.

    Maybe we should learn from the Japanese, who gave us the Lean concept a couple of years ago. As I am sure we all know, Lean is being implemented in the car industry all over the world today.

    The Japanese have years ago started an official initiative, a fight for openness, in order to prevent the effects of the Japanese decline in birth-rate, a decline second only to the Western world’s. A quite effective strategy: Not only are women soaring the market and workplace the Japanese government’s has taken on the fight for attracting foreign investments.

    By comparison we close our boarders and – I am afraid – tighten our networks where we would gain mentally and economically from opening our minds and embrace diversity.

    I am writing this blogg in English for the benefit of the possible English bloggers following May 4th.

    Charlotte Krogager
    MIGRATERS.com

  10. Anne Kathrine Bagger

    Dear Charlotte
    Thank you for sharing your views with us.
    Writing in English is a very good idea as Lars Kolind is also planning to launch an international weblog.

    Anne Kathrine

  11. Lars Kolind

    Jeg har samlet op på disse kommentarer i en ny post om “Eksempler på mening”.
    Go inspiration

  12. John Larsson

    Lars, jeg må lige spørge dig hvad den dybere mening med netop denne øvelse er. Det er ikke for at være “Rasmus Modsat”, men OK, “Djævelens advokat” må jeg vel acceptere! ;-)

    En virksomhed har altså “mening” hvis kunderne ikke kan undvære den – dét *er* vel ret indlysende, men “Unimerco”? Jeg kender ikke Unimerco og er altså ikke mellem firmaets kunder, men lur mig om jeg ville opdage, hvis firmet drejede nøglen om! Med mindre firmaet har en rolle som værktøjsbranchens “Red Adair”, har jeg lidt svært for at se hvad særlig mening firmaet har!

    Jeg kan give masser af eksempler på meningsfulde virksomheder, inkl. Bladkompaniet som sørger for at jeg har min avis kl. seks om morgenen. Også meningsløse virksomheder inkl. den koncessionerede lokale skorstenfejer, som mod et honorar på 274 kr., på fem minutter nedsænker et “børstelod” i 4 m skorsten og hvergang “glemmer” at kikke ind i fyrrummet (brandtilsyn, kr. 76,93 ifølge regningen). Dertil kommer at han ca hver anden gang får knækket et par tagsten, som den lokale murermester skal have en lille tusse for at udskifte og understryge!

    Lars, vi kan alle hænge dårlige servicevirksomheder ud og vi kan rose Arnold Møller, fordi han var så flink at forære os et operahus, men har det ikke større mening at udpege (med en rimelig argumentation) fremtidige +/- organisationer/virksomheder? Altså baseret på dagens tilgængelige information!

    Mvh
    John Larsson, Marianelundsvej 18, Birkerød

  13. Preben Carlsen

    Meget interessant debat på denne side. Der er mange eksempler på virksomheder, som giver mening eller ej.

    Der er også eksempler på virksomheder, som kan begge ting. Morgenavisen Jyllands-Posten gav mening for mig lige indtil avisbudene ikke længere syntes, at min avis skulle i postkassen. Det har kostet JP mine penge efter 10-15 reklamationer. Jeg oplever mange steder at umiddelbart perifere ting ødelægger oplevelsen af god kvalitet. Altså skal selv avisbude forstå betydningen af deres arbejde.

    Til Karsten Lauritzen, du skriver i din kommentar: “Jeg vil fremhæve de politiske partier som organisationer med mening”. Ja, det kan man umiddelbart godt få indtrykket af men fakta er:

    1) De fleste danskere interesserer sig ikke for politik i 98% af en folketingsperiode
    2) Der er ikke specielt mange medlemmer af danske partier
    3) Rigtige beslutninger gennemføres sjældent for det koster stemmer

    Du har ret i at et folketingsmedlem kan ryge ud. Men hvor ofte sker det? Bevares – Jacob Buksti fik f.eks. ikke stemmer nok men det hører mere til undtagelsen end reglen.

    Personligt håber jeg at samtlige partier får læst Lars’ bog. Måske kan det flyde ned i partierne inden næste valg – så kan vi få et reelt valg og måske et mere dynamisk samfund.

  14. Preben Carlsen

    Apropos Lars’ omtale af “cashcow” i udsendelsen forleden på P1, så kom jeg lige i tanke om TDC.

    Uden at blive for teknisk, så koster en åbning af en port i ens internet-router ca. 1150 kr. hos TDC. Det tager under fem minutter at udføre arbejdet – det er da en pæn timepris, der er dømt cashcow!

  15. Hans Find Andersen

    Hej Lars,
    Vi mødtes i ca. 1977 i Jernets Arbejdsgiverforening på foranledning af Erik Orth for at drøfte Jernets Fremtidsprojekt.
    Mine kommentarer her og nu er:
    1. Det ser enormt spændende ud, det du har gang i.
    2. Jeg har tit lagt mærke til dine meget værdifulde, innovative tiltag og glædet mig over dem.
    3. Jeg er i gang med at formulere et projekt, som jeg godt ville drøfte med dig face-to-face, hvis der kunne byde sig en lejlighed hertil.
    4. Jeg kan på nuværende tidspunkt kun sige/skrive, at det handler om, at fremme virksomheder og organisationers forståelse for og evne til at skabe virksomhedskulturer, der virkelig gør noget for at fremme udviklingen af hver enkelt medarbejders unikke potentiale og sørge for at virksomheden kun producerer produkter, som tilfredsstiller reelle behov på en økologisk rigtig måde.

    Med mine bedste hilsner.
    Hans

  16. Bjarne Balle

    Hej bloggers..

    Jeg kan godt forstå, hvis nogle bliver lidt “lange i spøttet” mht at give eksempler på organisationer med mening.

    Det er et ret svært spørgsmål at skyde fra hoften på. Dels kræver det kendskab til virksomheden, som man skal sammenligne med konkurrenter i dens omgivelser – og oveni det skal man kunne vurdere de ændringer der sker indenfor området. Blot for at give et rimeligt eksempel.

    Men anyway: “The Body shop” du’r vist stadig som eksempel – altså som en der ville blive savnet af en del kvinder. Og som har en anden retning end flertallet indenfor kosmetikbranchen. Dog ved jeg ikke om der er sket noget nyt indenfor området. Det er jo mest for piger!

    Hilsen Bjarne

  17. Hans Find Andersen

    Hej Lars,
    Det er jo herligt med fokus på virksomheder, der giver mening.
    Så vidt jeg kan se, fokuseres der kun på en “ydre” mening og ikke på, hvad jeg ville kalde en “indre” mening, som for mig ville handle om, hvor god virksomheden er til at støtte og værne om medarbejdernes unikke menneskelige og faglige “kompetancer” i et trivselspræget udviklingsmiljø.

    Hilsen.
    Hans

Skriv en kommentar

Current day month ye@r *

Have you been a Scout or Girl Guide?

Vis resultat

Abonnement

Din e-mail:  

RSS feed

Du kan abonnere på mine blogindlæg, vha. RSS. (Hvad er RSS?)

 Mit RSS feed

Sådan fungerer bloggen

Bloggen er et forum for debat og inspiration. Den er et virtuelt torv, hvor vi kan mødes og blive klogere. For tiden omkring 400 personer hver eneste dag. Lars Kolind skriver et indlæg en eller flere gange om ugen og alle er velkomne til at kommentere. Helst med dit rigtige navn og ikke under pseudonym. Kolind kan ikke svare på alle kommentarer, men meningen er jo også at alle skal inspirere hinanden. Hver blog-post tilhører en eller flere kategorier og vil du læse alle indlæg i en bestemt kategori, trykker du blot på kategoriens navn. Du kan også søge på alle indlæg, hvor et bestemt ord forekommer, f.eks. bureaukrati. Du kan læse og skrive kommentarer ved at klikke på ”kommentarer” under blogposten.

Sådan får du fat i Kolind Kuren

Din boghandler har den. Du kan også bestille bogen online, f.eks. hos Jyllands Postens Forlag, SAXO eller en anden online boghandel. Vil du købe et større antal bøger, f.eks. til alle medarbejdere eller til leder-gruppen kan du kontakte jyllandspostensforlag@jp.dk.

Den originale amerikanske udgave, The Second Cycle – Winning the War on Bureaucracy, er udgivet af Wharton School Publishing i samarbejde med F.T. Prentice Hall Pearsons forlag. Du kan få fat I den og andre sprogversioner på f.eks. www.amazon.com.